fbpx

Månadens bästa case

MATKAILUDIILI – MATKAILU TARVITSEE MAAHANMUUTTAJIA

Matkailualle tarvitaan töihin ihmisiä, joilta löytyy kielitaitoa, asiakaspalvelukykyä ja halua työskennellä eri kulttuurien parissa. Matkailudiilille toteuttamassamme kampanjassa nostetaan esiin suoraan kuvaukseen sopivan, mutta harvoin tässä yhteydessä puhutellun ryhmän: maahanmuuttajat.

Kampanjan erottaa välittömästi muista eräs keskeisimmistä matkailualalla vaadittavista ominaisuuksista: kielitaito. Rajoittamalla suomen kielen käytön kampanjan nimeen herätetään niin kieltä osaavan kuin osaamattomankin huomio. Yhden huomio saadaan varmasti, kun häntä puhutellaan suoraan. Toisen mielenkiinto taas herää, kun tutussa ympäristössä yhtäkkiä vastaan tuleekin viestejä vieraalla kielellä. Kampanja toteutuskieliksi valikoitiin isoimpien maahanmuuttaja- ja matkailijaryhmien kieliä: venäjä, ruotsi, viro ja kiina. Kampanjan kuvastossa potentiaalisia matkailualan työntekijöitä houkuteltiin kampanjasivustolle yhdistämällä erikieliset viestit perinteisiin suomalaisiin maisemiin.

Huomioimme kampanjassa myös maantieteelliset eroavaisuudet: esimerkiksi Itä-Suomen ulkomainonnassa painotimme paikallisesti eksoottisia ruotsinkielisiä julisteita.

Kampanja näkyi katukuvassa laajasti ympäri Suomea ja kuului radiossa kansallisesti, sosiaalista mediaa unohtamatta.

Viime syksynä Suomen suurten kaupunkien katukuvassa näkynyt ja etenkin radiossa kuulunut ”matkailu tarvitsee maahanmuuttajia”-mainossarja voitti vuoden parhaan yhteiskunnallisen radiomainoksen palkinnon Kaiku-radiomainoskilpailussa. Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukselle suunniteltu mainoskampanja toi kilpailun ainoan ehdokkuuden ja voiton pääkaupunkiseudun ulkopuoliselle mainostoimistolle.

De bästa juttuna

Det här är vår Hall of Fame!