# Täsmävinkit toimivaan tekstiin

24.10.2016

Copywriterimme keittivät teetä ja keskustelivat kirjoittamisesta, sanoista ja sisällöntuotosta. Tietyt lainalaisuudet pätevät, vaikka kanava ja yleisö vaihtelevatkin.

Puhu asiaa asiasta

On arvioitu, että ilman toistoa ihminen muistaa lukemastaan noin 10 %. Siksi kannattaa keskittyä oleelliseen ja kertoa tekstin huikein pointti siten, että se kiinnostaa lukijaa.  Kun pyörit oleellisen ympärillä, maltat myös helpommin olla varmuuden vuoksi sanomatta kaikkea.

Muista SEO

Ei siis se huoltoasemaketju, vaan hakukoneoptimointi. Nettiin kirjoittajan kannattaa muistaa, että voit parantaa tekstisi hakukonelöydettävyyttä mm. toistamalla tekstin keskeisintä sanaa eri taivutusmuodoissa. Kun muistat mainita hakusanan myös otsikossa ja kuvauksessa (meta description), olet jo pitkällä. Otsikkoon kannattaa toki panostaa muutenkin: sillä koukutetaan lukemaan koko teksti.

Googlaa

Kaikkea ei todellakaan tarvitse osata tai muistaa ulkoa. Lukuisista online-sanakirjoista voi kätevästi tarkistaa esim. sanan tarkoituksen, taivutuksen tai oikeinkirjoituksen. Omaa perussanastoa voi myös värittää esim. riimi-, slangi-, synonyymi- ja sivistyssanakirjojen avulla. Kokeile ainakin näitä:

Online-sanakirjat

Synonyymisanastot

 

Voisiksä lukea mun tekstin?

Olitpa tekstien ammattilainen tai et, oma teksti kannattaa aina luetuttaa jollakulla ennen julkaisua. Kirjoittaja on aina hieman sokea omalle tekstilleen, kun taas ulkopuolinen voi bongata puuttuvien pilkkujen paikat ja kirjoitusvirheet sekä tärkeät ja vähemmän tärkeät asiat.

Sleep on it

On helpompaa editoida jo kirjoitettua tekstiä kuin tuijottaa tyhjää ruutua. Kirjoita rohkeasti, tee hetki jotain muuta ja palaa sitten editoimaan.

 

Tarvitsetko apua? Meillä on kolme copywriteria, joten saat varmasti apuja luovaan suunnitteluun ja sisältöihin.

Hanna, Anne & Heidi