# Tapahtumamarkkinointi sosiaalisessa mediassa

09.06.2015

Community Managerit

Kuten kaikki viestintä, myös tapahtumamarkkinointi sosiaalisessa mediassa tulee perustaa olemassa olevaan brändiin ja markkinointistrategiaan. Tapahtuman järjestäjän täytyy siis tietää, mitkä ovat tapahtuman tavoitteet ja mitä kohderyhmiä halutaan tavoittaa.

Vaikka käytettävät kanavat päätetään aina tapahtumakohtaisesti, tyypillisesti mukaan valikoituu ainakin Facebook, Instagram tai Twitter tai näiden yhdistelmä. Kanavia on helppo suosia paitsi niiden suurien käyttäjämäärien vuoksi, myös siksi, että niiden ominaisuudet täydentävät toisiaan – myös tapahtumamarkkinoinnissa.

Facebookissa kokokohtia ja ennakkoja

Facebookin rooli korostuu ennen tapahtumaa ja sen jälkeen. Ennen tapahtumaa – järjestäjän tai tapahtuman omalla FB-sivulla – on mahdollista tavoittaa suuren suuri käyttäjäkunta ja näin saattaa tapahtuma laajan yleisön tietoon.

Perusperiaate on se, että Isoon Siniseen on hyvä keskittää ennakkomarkkinointi ja muu tapahtumainfon oikea-aikainen jakaminen. Facebookissa et kuitenkaan ilman mainosrahaa tavoita käyttäjiä kuin nimellisesti. Sponsoroidut postaukset yhdessä osuvan kohdennuksen kanssa varmistavat, että oikeat kohdeyleisöt tavoitetaan riittävän laajasti.

Facebook - Tapahtumamarkkinointi

Facebookissa tapahtumasta voidaan jakaa kohokohtia ja yleisiä fiiliksiä. Valokuvien ja videoiden tuottaminen kannattaa aina: niillä tunnelmat paikan päältä välittyvät kohderyhmiä kiinnostavalla tavalla. Visuaalisen kerronnan avulla myös houkuttelet todennäköisemmin tapahtuman aikana lisää porukkaa paikalle.

Näiden lisäksi voit Facebookissa järjestää kilpailuja ja pyytää palautetta tapahtumasta. Facebookin, kuten muidenkin kanavien, on tarvittaessa toimitettava myös tapahtuman asiakaspalvelun virkaa – fiksu varautuu siihen jo ennakkoon.

Instagram ja Twitter tapahtuman sykkeessä

Tapahtumaan liittyvä keskustelu muodostuu yleensä hashtagien eli aihetunnisteiden ympärille. Vaikka hashtagit toimivat nykyään myös Facebookissa, niiden käyttö on erityisen suosittua Instagramissa ja Twitterissä. Nämä ovat siis erinomaisia kanavia myös tapahtuman järjestäjän käytettäväksi kun homma on jo pyörähtänyt käyntiin. Ne tuovat hyvän lisän myös ennakkomarkkinointiin.

Twitterin puolella keskustelu voi käydä hyvinkin kuumana. Käyttäjät jakavat ajatuksiaan tapahtumasta pääasiassa tekstinä ja kuvina. Mitä useampi sisällyttää twiitteihinsä tapahtuman #hastagin, sitä laajemmalle leviää tieto tapahtumasta kaikkien Twitterin käyttäjien keskuudessa. Twiitit näkyvät yhä enemmän myös Googlen hakutuloksissa.

Instagramissa puolestaan sille ominaiseen tapaan keskustelu rakentuu kuvallisen kerronnan varaan. Julkaisujen tahti saattaa olla hieman Twitteriä rauhallisempi. Instagram-kuvat kuitenkin usein osallistavat ihmisiä twiittejä varmemmin.

Instagram - Tapahtumamarkkinointi

Vaikka hashtageilla on usein tapana syntyä itsestään tapahtuman tai ilmiön ympärille, tapahtuman järjestäjän kannalta on usein fiksumpaa keksiä oma tunniste itse. Hyvissä ajoin ennen tapahtumaa käyttöönotettua hashtagia voidaan markkinoida yhtä lailla printissä kuin verkossa.

Kun tapahtuman tunniste on laajalti ihmisten tiedossa, on todennäköisempää, että he myös käyttävät sitä ja että he ylipäätään tuottavat itsenäisesti tapahtumasisältöjä verkkoon. Lopputulema on se, että tapahtuma saavuttaa laajemman näkyvyyden verkossa kuin ilman ”virallista” hashtagia ja sen ennakkomarkkinointia.

Tavoita, innosta, osallista!

Tapahtuman järjestäjä ei voi hallita kaikkia tapahtuman ympärillä käytäviä keskusteluita. On kuitenkin tärkeää, että järjestäjä osallistuu aktiivisesti keskusteluun myös verkossa. Tämä innostaa myös muita osallistumaan tapahtumaan verkon välityksellä.

Sosiaalinen media tarjoaa tapahtuman järjestäjälle enemmän kuin riittävästi työkaluja. Olivat kanavat mitä hyvänsä, niissä kannattaa pelkän tiedottamisen sijaan panostaa siihen, että sisällöt ovat kiinnostavia ja innostavia. Näin sisällöistä tykätään, kommentoidaan ja niitä jaetaan edelleen. Somen ansiosta tapahtumaan on helppo osallistua myös etänä. Kaikki tämä kasvattaa tapahtuman näkyvyyttä entisestään.

Tällä viikolla (11. – 13.6.) Helsingissä pyörähtää käyntiin massiivinen Pop-up Pohjanmaa -tapahtuma. Vastaamme Pop-up Pohjanmaan tapahtumamarkkinoinnista: Senaatintorille lähtee koko joukko C2:n Community Managereita, joiden tapahtumasisältöjä voit seurata Facebookissa, Instagramissa ja YouTubessa. Tapahtuman virallinen tunnus on #pup2015. Tapahtuman lisäksi voit kertoa omia tuntojasi Pohjanmaasta #minunpohjanmaani-kampanjan kautta. Torilla tavataan!

Lisätietoa tapahtumamarkkinoinnista ja Community Management -palvelustamme tarjoaa Mikko!