# Strategian paikka ei ole pöytälaatikossa

10.02.2016

Strategiasta puhutaan paljon, eikä suotta. Strategian ideana on pukea sanoiksi se, miten tavoiteltu päämäärä saavutetaan. Vaikka strategiassa tähytään tulevaisuuteen, sitä ei voi rakentaa pelkkien visioiden varaan. Realistinen kuva nykytilanteesta ja resursseista on enemmän kuin tarpeen – se on välttämätöntä.

Jos strategiaa lähdetään tekemään ilman käsitystä siitä, miten ja millä resursseilla se voidaan käytännössä toteuttaa, ollaan menossa metsään ja kovaa. Strategian pohjana täytyykin olla vähintään suuntaa-antavat tiedot siitä, paljonko rahaa ja henkilöstöä on käytettävissä, onko aikaa ja taitoja riittävästi sekä tarvitaanko apuvoimia ulkopuolelta. Jos strategia tehdään ilman resurssien realistista huomioon ottamista, jää koko hieno ja hiottu suunnitelma sanahelinäksi, koska sitä ei ole mahdollista käyttää.

Toisin sanoen: miksi lähteä koko leikkiin mukaan, jos ei anna mahdollisuuksia sille, että hommasta voisi tulla jotain. Tärkein vinkkimme kaikille strategian tekemistä suunnitteleville onkin siis tämä: kaada kaikki tieto strategiapöytään heti projektin alussa.

Toinen kompastuskivi tulee vastaan lama-aikana. Monet yritykset alkavat laskeskelemaan rahojaan ja päätyvät siihen, että jostain on karsittava. Mutta mietipä vielä hetki, ennen kuin vedät markkinointihanat kiinni. On monesti todettu fakta, että markkinointiinsa lama-aikana panostavat yritykset erottuvat joukosta edukseen ja anastavat markkinaosuuksia kilpailijoilta, jotka pyörittelevät peukaloitaan bunkkereissa. Älä siis unohda strategiaa pöytälaatikkoon vaikeinakaan aikoina, vaan lähde toteuttamaan määrätietoista markkinointia jo tänään.

-Mikko