# Some markkinoinnissa – FAQ

10.03.2016

Moni yritys on ottanut sosiaalisen median kanavat haltuunsa, ja hyvä niin, sillä parhaimmillaan some on todella tehokas väylä sisältömarkkinointiin. Some kuitenkin muuttuu jatkuvasti, mikä asettaa myös yrityksille kehittymispaineita. Miten tasapainoilla ajan, vaivan ja laadun välillä? Tässä vastaukset kysymyksiin, joita meiltä kysytään usein.

Missä some-kanavissa meidän oikein pitäisi olla?

Some-kanavat valitaan aina yrityksen toimialan, kohderyhmän ja tavoitteiden pohjalta. Facebook sopii useimpien yritysten tarpeisiin, mutta esimerkiksi Instagram, twitter, LinkedIn ja YouTube voivat yhtä lailla olla tärkeitä kanavia yrityksestäsi riippuen.

Viekö somen hoitaminen paljon aikaa?

Pidämme oletusarvona, että yritykset haluavat some-kanaviensa näyttävän hyvältä. Monipuolista, koukuttavaa ja suunnitelmallista sisältöä ei (ikävä kyllä) synny itsestään, ja siksi siihen menee viikoittain tunteja. Julkaisutahdista riippuen sisältöjen tekemiseen (tekstit sekä kuvien ottaminen ja editointi) kannattaa varata arviolta 2–3 tuntia viikossa per kanava. Jos sisältöihin taas kuuluu videoita (suunnittelu, kuvaus ja editointi), saa ajan triplata tai nelinkertaistaa. Tämän päälle ynnätään mainonnan hoitaminen muutaman kerran viikossa sekä päivittäinen kanavien keskusteluun osallistuminen ja moderointi.

Mitä taitoja somessa tarvitaan?

Kaikki pohjaa kohderyhmän, kanavien ja markkinoinnin tuntemukseen sekä suunnitelmallisuuteen. Some-osaajalla on luova mieli, terävä kynä, hyvä kielikorva sekä taito kuvata ja editoida laadukkaita kuvia ja videoita. Hän tuntee kanavat, niiden mahdollisuudet ja rajoitteet sekä mainonnan. Välttämättömiä ovat myös vaadittavat työvälineet ja ohjelmat.

Uskaltaako somen hoitamisen ulkoistaa?

Kyllä! Ja me mainostoimistona oikeastaan kannustamme siihen. C2:n Community Management -palvelu pohjautuu asiakkaan tuntemukseen. Kaikkia asiakkaan projekteja hoitaa tietty yritykseen perehtynyt tiimi. Tällä taataan se, että koko tiimi tuntee asiakkaan ja sen toimialan ja saa kehitettyä yrityksen somea yhdessä muun markkinoinnin rinnalla pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti.

Entä jos ne alkaa sooloilla?

Ei me aleta. Kuuntelemme asiakkaidemme toiveita herkällä korvalla ja kehitämme toimintaamme heidän toiveidensa mukaan. Ulkoistus on oikeastaan huono sana, sillä parhaisiin tuloksiin päästään yhdessä asiakkaiden kanssa keskustellen ja ajatuksia pallotellen.

Mitä etuja somen hoitamisen ulkoistamisessa on?

CM-palvelu pitää sisällön suunnitelmallisena ja monipuolisena. Tiimi miettii, mikä iskee kohderyhmään ja miten se tavoitetaan. Tiimin työhön kuuluu myös sisältöjen ja mainonnan toimivuuden analysointi.

Tärkein pointti on kuitenkin se, että saat käyttöösi monipuolisen, markkinoinnin ammattilaisista koostuvan tiimin. Jokaisessa tiimissä on asiakasvastaava, joka pitää kaikki langat käsissään. Copywriter on sanavalmis tekstien taitaja, kun taas Art Directorilla on silmää visuaaliseen ilmaisuun. Community Manager tuntee some-kanavat läpikotaisesti ja pitää huolen, että yrityksesi pysyy mukana somen ripeässä kehityksessä.

Saako CM-tiimin avuksi vain lyhyeksi ajaksi?

Jep! CM-tiimin voi valjastaa avuksi esimerkiksi vain tapahtuman ajaksi raportoimaan tunnelmia livenä paikan päältä.

Miten pääsen alkuun?

Soita meille! CM-asioista kannattaa kysellä minulta, Suvilta tai Mikolta.

-Andy