# Sanoista markkinointitekoihin

28.10.2015

Suurimmalla osalla pk-yrityksistä on strategia, jossa määritellään, mihin suuntaan yritys on menossa ja mitä tavoitellaan, valitaan keskeiset vahvuudet ja puhutaan usein arvoistakin. Yrityksen strategia antaa kuitenkin harvoin vastauksia markkinoinnin ja viestinnän kysymyksiin. Silti monissa yrityksissä ajatellaan, että me emme tarvitse lisää strategioita. Nyt vain tossua toisen eteen ja toimenpiteitä kehiin!

Aaargh! Ei yrityksen strategia noin vain jalostu kohderyhmämäärittelyksi, aikaa kestäviksi pääviesteiksi ja yhtenäiseksi markkinointimateriaaliksi, kanavavalinnoista ja tavoitteista puhumattakaan, jotka yleensä määritellään markkinointistrategiassa. Vai mitä sanotte näistä esimerkeistä:

Kaikki Valion toiminta pohjautuu arvoon Teemme parasta. Valio kehittää ja jalostaa suomalaisesta maidosta ensisijaisesti omia merkkituotteita, joissa on kuluttajien haluamia ominaisuuksia kuten hyvää makua, käyttömukavuutta, puhtautta ja terveellisyyttä. Valion maitoketjussa geenimuunneltujen rehujen käyttö on kiellettyä.

KONEen visio on tarjota paras käyttäjäkokemus. KONE erottautuu kilpailijoista tarjoamalla parhaan käyttäjä- ja asiakaskokemuksen innovatiivisilla People Flow® -ratkaisuillaan. Vahvistamme jatkuvasti kilpailukykymme perustaa kehittämällä henkilöstöämme ja prosessejamme.

S-ryhmän keskeisimpiä strategisia tavoitteita ovat kannattavuuden parantaminen ja asiakastyytyväisyyden kasvattaminen. Kuluttajien vaatimukset kasvavat, ja heille on tarjottava uusia palveluja ja uudenlaisia asiointitapoja. S-ryhmä panostaakin vahvasti innovatiivisten digitaalisten ja muiden asiakaslähtöisten palveluratkaisujen kehittämiseen tehden yhteistyötä myös start-up- ja kasvuyritysten kanssa.

Jos Valio, KONE ja S-ryhmä olisivat jättäneet strategiatyön tähän, niillä ei olisi nykyistä asemaansa kuluttajien ja asiakkaiden mielessä. Poissa olisivat rakkaus suomalaiseen maitoon, ajomukavuus, energiatehokkuus ja halpuutus, joiden takana on pesunkestävä markkinointiviestinnän strategia.

-Suvi