# Retargetointi - kohderyhmälle relevantteja mainoksia

23.02.2015

Retargetointi

Retargeting, remarketing on internetmainonnan muoto, jossa brändisi “seuraa” sivuilla käynyttä vierailijaa. Vain muutama prosentti sivuilla ensikertaa kävijöistä ostaa tuotteen tai muulla tavalla osallistuu sivuston toimintaan. Retargetointi kerää sivuistasi kiinnostuneet henkilöt takaisin sivuillesi.

Retargetointi on evästepohjainen teknologia, joka käyttää Javascript koodia “seuraamaan” kävijöitä ympäri webbiä. Se on eräänlainen takaisinsoittopalvelu, joka tietää, että sivuilla kävijä on todennäköisesti kiinnostunut sivuston palveluista tai tuotteista.

Näin se toimii:

– Kohdesivuille lisätään pieni, ei häiriötä aiheuttava koodi, (jota usein kutsutaan myös pikseliksi). Pikseli on huomaamaton eikä hidasta sivuston toimintaa.

– Aina kun sivuille saapuu kävijä, koodi pudottaa anonyymin evästeen kävijän koneelle.

– Kävijä selaa muuta internettiä ja eväste kertoo retargetoinnin tarjoajalle milloin näyttää ja mitä mainoksia. Kyseisiä retargetoinnissa olevia mainoksia näytetään vain niille, jotka ovat käyneet kohdesivuilla.

Miksi se toimii?

Yksi internetmainonnan tavoitteista on kohdentaa tarjouksesi tai sisältösi yleisölle, joka on siitä kiinnostunutta. Retargetointi auttaa siinä ja on tehokasta, sillä se keskittää mainosbudjettia vain niihin ihmisiin, jotka ovat jo tulleet tutuiksi brändisi kanssa ja ovat ilmaisseet siihen kiinnostusta. Tästä syystä useimmat saavat retargetoinnista hyvän return-of-invest prosentin (ROI%). Kasvaneeseen investoinnin palautumiseen vaikuttaa varmasti myös se, että retargetointi on helposti räätälöitävissä, optimoitavissa ja sitä on helppo seurata sekä analysoida.

Miten se toimii parhaiten?

Esimerkiksi AdWordsit ovat erinomaisia ensiksi liikenteen luomiseen, mitä retargetointi ei tee, mutta ne eivät auta konversio-optimoinnissa. Menestysresepti on käyttää esimerkiksi AdWordsia liikenteen luomiseen ja sitten retargetoinnilla varmistaa, että tästä liikenteestä saadaan kaikki irti.

Retargeting mainokset ovat mahdollista räätälöidä sen mukaan, mitä tietoa kävijöistä on saatavilla. Esimerkiksi tiettyä tarjousta tutkineet voivat saada juuri siitä tarjouksesta lisätietoa, vaikka ovat jo lähteneet kohdesivuilta pois. Retargetointia voi myös optimoida niin, että vain sivuilla tarpeeksi kauan aikaa viettäneistä sisällytetään retargeting mainontaan. Tämä vähentää riskiä, että retargetointi osuisi kävijöihin, jotka eivät ole kiinnostuneita ja mainonnalla ei näin saavutettaisi haluttuja tavotteita.

Retargetointi toimii siis parhaiten yhdessä sisältömarkkinoinnin, hakukoneoptimoinnin, näyttömainonnan ja muiden liikennettä lisäävien mainonnan muotojen kanssa.

Myös retargetoinnissa, jossa on selkeä call-to-action (CTA) eli esimerkiksi kehotus ostaa, tutustua, lukea lisää ym. saa aikaan toivottuja tuloksia.

Kiinnostaako kuulla lisää retargetoinnista, sekä sen tuomista mahdollisuuksista yhdistettynä muihin digimarkkinoinnin muotoihin? Ota yhteyttä Mikkoon.