# Recap – Cannes Lions 2016

11.07.2016

Edellisessä videoblogissamme Mikko ja Tomppa kävivät nopeasti läpi erilaisia trendejä ja suuntauksia, joita poimivat Cannesin voitokkaista töistä. Nyt käymme sitten kiinni tarkemmin sykähdyttäneisiin mainoksiin – kyseessä ei ole syväluotaava katsaus tapahtuman parhaisiin ja voitokkaimpiin mainoksiin, vaan Mikko ja Tomppa nostavat esille mielenkiintosia mainoksia, joiden kautta voidaan myös tarkastella videolla näkyneitä trendejä.

Spanish Christmas Lottery – Justino

“Sen sijaan, että tehtäisiin vain yksi pidempi tarina videolla, Justino pilkottiin pienempiin palasiin ja ne julkaistiin päivittäin sesongin aikana. Juju oli siinä, että siisti video hyödynsi digikanavia ja -keinoja, joilla se pääsi leviämään. Tämän lisäksi lyhyissä pätkissä esitettävää tarinaa pystyttiin muovaamaan vastaamaan reealimaailman tapahtumia.” Puhutteleva ja tunteikas tarinan kerronta koukutti yleisönsä ja pääsi tavoitteeseensa: saada espanjalaiset lottoamaan jouluna. ”Poikkeuksellisen Justinosta teki sen, että hyvä tarina ja tarinankerronta sai ihmiset jopa pyytämään jatkoa sen loputtua.”

Burger King – McWhopper

Burger King lähti tavoittelemaan positiivista huomiota tavalla, joka ei tule jokaisen markkinoijan mieleen: liittoutumalla pahimman kilpailijan eli tässä tapauksessa McDonaldsin kanssa. “Burger King toteutti tempauksen nokkelalla, kokosivun lehtimainoksella, jossa oli vanhan liiton David Ogilvy -henkiset tagline ja erinomaisesti kirjoitettu copy, mikä avasi sen tarkoituksen.” Suuren mediahuomion ansiosta, Burger King ja unelma rauhan päivästä nousivat keskusteluun ja brändi sai tavoittelemaansa ansaittua mediaa. “Kun mainoksestasi aletaan puhua tämän kaltaisella volyymilla, on se silloin onnistunut. Kaikki puhuvat siitä, vaikka vain osa olisi sen lopulta nähnyt. Myös lehtijutusta on mahdollista tehdä viraali-ilmiö.”

Under Armour – Phelps

Onnistuessaan video on hienoin ja tunteikkain mainonnan muoto. Phelps-video kertoo huippuuimari Michael Phelpsin matkasta kohti uran viimeistä suurta koitosta: kesän 2016 olympialaisia. ”Tätä ei kannata lähteä ylianalysoimaan, sillä tää on niin törkeen hieno video! Kun toteutus on kunnossa, jengi on ihan koukussa.”

Me ja Cannesin raati emme olleet ainoita, joita mainos kosketti. Alta näet Michael Phelpsin ja hänen vaimonsa reaktiot, kun he näkivät mainoksen ensikerran.

Microsoft – Survival Billboard

Xbox juhlisti uuden Tomb Raider -pelin julkistusta koettelemalla kahdeksaa pelin fania selviytymishengessä jättimäisellä billboard-taululla Lontoon keskustassa. ”Tässä tuotiin pelin henki konkreettisesti oikeaan elämään ja koko homman pointti oli, että seurannutta yleisöä osallistettiin. Kysessä ei ollut pelkkä stuntti, vaan idea oli rakennettu osallistumisen ympärille, mikä koukutti seuraamaan.” Hyvän integroinnin ansiosta yleisö pääsi seuraamaan osallistujien koettelemuksia digitaalisen ulkoruudun, mikrosaitin, livebannereiden, Xboxin ja sosiaalisen median välityksellä.

Heineken – Brewtroleum

Brewtroleum osoittaa, kuinka ulkomainonta on muuttunut staattisesta mediasta interaktiiviseksi – joksikin, minkä voi kokea. ”Brewtroleumissa taustalla on Heinekenin tuotekehitys, joka on onnistunut tekemään biobensaa oluen tuotannon sivutuotteista ja sen myyntiin perustettiin erillisiä bensa-asemia. Näin ulkomainonta oli bensa-asemia ja -rekkoja.” Toteutus oli innovatiivinen ja edusti visiota vähäpäästöisemmästä tulevaisuudesta – mikä puolestaan nosti sen keskustelunaiheeksi, niin mediassa kuin kahvipöydissäkin. Mikä tärkeintä markkinoijan kannalta, se nosti Heinekenin myyntiä laskevalla markkinalla 10 prosenttia ja mahdollisti samalla monen miehen unelman: pelastaa maailma juomalla olutta.

Penguin Books – Gatsby, Gulliver & Scarlett

Leffathan eivät voi koskaan olla parempia kuin kirjat. Tämän todisti myös Penguin Booksin palkitut printtimainokset. ”Simppeli, mutta tehokas. Huono leffa, hyvä kirja. Tosi selkee – ja kuinka yksinkertaisella kuvatoteutuksella tulee makee printtimainos.” Hyvää ideaa ei tarvitse paketoida monimutkaisesti, vaan se toimii helpolla ja antaa katsojan myös löytää siitä itse sisällön merkitys. Katso Penguin Booksin mainokset GatsbyGulliver & Scarlett tästä!

IKEA – Bed, Lamp, Nightstand & Table

”Kun kuluttajan on helppo ymmärtää kerronnan idea – se on se juttu.” Mikon ja Tompan valikoimiin pääsivät myös nämä IKEAn printtimainokset, jotka kertovat kuvan voimin esimerkiksi, montako hammastahnatuubia maksaa yksi IKEAn yöpöytä. ”Jälleen kerran, nerokas ja yksinkertainen.” Katso BedLampNightstand ja Table linkeistä!