# PUP2015 - some osana tapahtumamarkkinointia

25.06.2015

Tapahtumien taltiointi ja sisällöntuotanto tuovat lisäarvoa niin yleisölle kuin tapahtuman järjestäjillekin. Sisällöt houkuttelevat tapahtumaan lisää yleisöä, heidän bongatessaan sisällöt sosiaalisen median välityksellä. Sisällöntuotanto livenä varmistaa, että myös he, jotka eivät tulleet paikalle, pääsevät mukaan tapahtumaan ja sen fiilistelyyn. C2 Community Manager –tiimi piti huolen Pohjanmaan näkyvyydestä Helsingissä järjestetyn Pop-up Pohjanmaan aikana tuottamalla sisältöjä suoraan tapahtumapaikoilta.

#PUP2015

Andy suurkaupungin tunnelmissa.

Senaatintorilla on vuosittain järjestetty maakuntajuhlat ja nyt oli Pohjanmaan vuoro. Pienoiskokoinen Pohjanmaa valtasi Helsingin 11.–13. kesäkuuta, kun tarjolle asetettiin iloinen kattaus pohjalaisia makuja ja musiikkia sekä runsaasti erilaisia yrityksiä. C2 oli alusta alkaen ideoimassa ja pitämässä huolta tapahtuman ilmeestä sekä markkinoinnin konseptista ja toteutuksesta. Pohjanmaa lähtikin Helsinkiin uudella ja raikkaalla kulmalla.

Sosiaalinen media oli aiempaa suuremmassa roolissa. Huolehdimme mainonnan lisäksi sisältöjen tuottamisesta suoraan tapahtumapaikoilta. CM-tiimi tuotti kuvia, videoita ja tekstiä Facebookiin, Instagramiin ja Youtubeen läpi kolmipäiväisen tapahtuman. Aktiivisella engagementillä pyrimme olemaan lähellä yleisöä ja herättämään keskustelua. Tykkäämällä ja jakamalla kävijöiden sisältöjä, kannustimme yleisöä tuottamaan lisää kuvia ja videoita.

Heidi auttoi välittämään Krista Siegfridsin terveiset.

Heidi auttoi välittämään Krista Siegfridsin terveiset.

Maakuntajuhlat ovat perinteisesti houkutelleet vanhempaa yleisöä. Nyt sosiaalisen median avulla lähdettiin houkuttelemaan aiempaa nuorempia osallistujia. Helsingissä järjestettiin samanaikaisesti muita samalle kohderyhmälle, eli 16-35-vuotiaille, suunnattuja tapahtumia. Pop-up Pohjanmaahan saatiin houkuteltua paljon halutun kohderyhmän kävijöitä tuomalla tapahtuma nuorten some-feedeihin.

Suurin osa tämän ikäisistä helsinkiläisistä ja muistakin pk-seutulaisista näki tapahtuman tunnelmia Facebookissa ja Instagramissa. Ero tavanomaiseen lähestymiseen ja toteutukseen oli siinä, että mainostettiin mitä tapahtuu juuri nyt ja kohdennettiin mainokset niille lähettyvillä oleville, joilla oli vielä mahdollisuus tulla paikalle. Helsingissä liikkunut kulkija saattoi siis selailla puhelintaan ja tulla Senaatintorille siksi, että sattui olemaan lähettyvillä, kun news feediin putkahti Pohjanmaan tunnelmia ja tuttuja nimiä, kuten Krista Siegfrids ja Kyrö Distillery.

Tapahtuman taltiointi ja sisällöntuotanto tuovat lisäarvoa niin yleisölle kuin tapahtuman järjestäjillekin. Ne houkuttelevat uutta yleisöä, joka huomaa sisällöt sosiaalisen median välityksellä. Kaikkia paukkuja ei siis ladattu ennakkomainontaan. Sisällöntuotanto livenä varmistaa, että myös he, jotka eivät tulleet paikalle, pääsevät mukaan tapahtumaan ja sen fiilistelyyn.

Tapahtuma keräsi paljon tavoiteltua yleisöä, ja sisällöt löysivät selvästi maalinsa. Sosiaaliseen mediaan tuli myös kokoajan kiinnostuneita silmäpareja seuraamaan tapahtumia. Seuraajille voidaan jatkossakin kohdentaa mainontaa ja levittää Pohjanmaa-fiilistä. Ennakkomarkkinointi ja tapahtumamarkkinointi täydensivät toisiaan. Vain toista käyttämällä yhtä hyvään lopputulokseen ei oltaisi päästy.

Mediakeskuksessa työstettiin samaan aikaan videoita, Facebook- ja Instagram-sisältöjä sekä vastailtiin tapahtumavieraita somessa askarruttaneisiin kysymyksiin.

Mediakeskuksessa työstettiin samaan aikaan videoita, Facebook- ja Instagram-sisältöjä sekä vastailtiin tapahtumavieraita somessa askarruttaneisiin kysymyksiin.