# Pitkästyttääkö pitkä teksti?

19.01.2016

Hanna Sjöberg

Monet uskovat, että ihmiset jaksavat lukea enää 140 merkkiä kerrallaan ja ahmivat tarinansa kuvien tai videoiden muodossa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että lukeminen olisi siirtynyt täysin otsikko- tai tiivistelmätasolle. Pitkä teksti toimii pienelläkin näytöllä, kunhan se suunnitellaan alusta asti siihen sopivaksi. Tiesitkö, että twitterissäkin saa pian käyttää jopa 10 000 merkkiä?

Hyvä tarina toimii aina

Maineen ja tunnettuuden rakentaminen vaatii nykyään uuden ajattelutavan. Kirjoitettu teksti ei ole enää ainoa tapa kertoa asioita, koska sisältöä voi rikastuttaa esim. videolla, gif-animaatiolla tai kuvituksella. Aivan kuten copywriter ja AD toimivat työparina, teksti ja visuaalisuus rakentavat samaa tarinaa.

Meille hyvä tarina on aina pääosassa riippumatta siitä, miten se kerrotaan. Harva tulee ajatelleeksi, että pitkä videokin sisältää tekstiä, vaikka sitä ei luetakaan sana sanalta. Siksi haastammekin usein asiakkaamme ajattelemaan tekstiä uusilla tavoilla. Perinteisesti pitkät tekstimassat – vuosikertomus, asiakaslehti, yritystarina, esite, blogi, uutiskirje, tiedote tai artikkeli – voivat olla paljon enemmän, kuin aluksi ajattelisikaan. Osan tekstistä voi jopa esittää käyttämättä kirjaimia.

Älä selitä, kerro!

Hyvässä tekstissä on harvoin kyse tiedottamisesta tai selittämisestä, vaan pikemminkin kertomisesta ja innostamisesta. Ero on sama kuin esim. tietokirjalla ja aikakauslehdellä: yksi luettelee faktat, toinen kertoo aiheesta hyvän tarinan. Kumpaa kuuntelisit mieluummin?

Suuren sisältömäärän sisäistämiseen voi helposti mennä hetki, joten on vähintäänkin kohteliasta tehdä lukukokemuksesta mahdollisimman mukava. Laadukkaan sisällön lisäksi panostamme siksi rakenteeseen. Siihen, että asiat esitellään oikeassa järjestyksessä ja helposti ymmärrettävällä tavalla. Pienet hengähdystauot, esim. infografiikka, tiivistävät tekstin ja tekevät sisällöstä entistä mielenkiintoisempaa. Pituudella ei siis ole väliä, kunhan sisältö on kohdillaan.

Lopuksi filosofinen kysymys: onko sisältö hyvää, jos kukaan ei löydä sitä? Hmm. Virallisena Google Partnerina osaamme joka tapauksessa tuoda sisällöt oikeille ihmisille, oikeaan aikaan. Osaamme myös kirjoittaa tekstiä, joka tuntuu luontevalta niin hakuroboteista kuin ihmisistäkin. Se on yllättävän haastavaa.

Mitä seuraavaksi?

Onko yritykselläsi hyviä tarinoita takataskussa? Tiedätkö mitä haluaisit sanoa, mutta et miten? Autamme mielellämme kaiken pituisten tekstien kirjoittamisessa – some-postauksesta vuosikertomukseen. Meiltä saat lisäksi suuren kasan uusia ideoita, jotka herättävät pitkätkin sisällöt henkiin.

 

// hanna