# Pinterest on enemmän kuin kiva, osa 2/2

16.10.2014

Tervetuloa takaisin Pinterestin kuvankauniiseen maailmaan!

Sarjan ekassa osassa opettelimme hieman arki-pin-psykologiaa, joka auttaa ymmärtämään Pinterestin käyttäjiä entistä paremmin. Tässä osassa lupasin esitellä yrityksiä helpottavia ominaisuuksia – ehkä löydät uusia ominaisuuksia, joista et vielä tiennytkään?

Kaiken hyvän alku: Pinterest Business Account

 
Pinterest-toiminta kannattaa aloittaa perustamalla yritystili (Business Account). Suurin ero henkilökohtaiseen tiliin verrattuna on se, että Pinterest takaa yritystilin aitouden varmentamalla profiiliin liitetyn webbiosoitteen. Näin yritys voi todistaa, ettei sivu ole esim. fanin perustama. Myös ”perustilin” pystyy muuttamaan yritystiliksi, eli olemassa olevasta profiilista ei tämän takia tarvitse luopua.

Katsaus karkkikauppaan

 
Kun Pinterestin yritystili on aktivoitu, kaikki herkut ovat ulottuvillasi. Ennen kuin lähdet poimimaan pussiin irtokarkkeja, on kuitenkin ihan hyvä tietää, miltä eri ominaisuudet maistuvat:

RICH PINS – rikkaampaa sisältöä

 
Kiteytetysti voisi sanoa, että Rich Pins (RP) -ominaisuus rikastuttaa Pinterestiin lisätyn kuvan sisältöä. Jos käyttäjä tekee pin-lisäyksen esim. ruoka-aiheiselta websivulta, pinnatun reseptin ainekset ja valmistusaika pysyvät kuvan mukana. Jos haluat tutkia RP-ominaisuutta käytännössä, voit suorittaa seuraavan testin:

– surffaa Martha Stewartin sivulle tästä

– tee reseptistä pin-lisäys Pin it -napin avulla

Kun siirryt tarkastelemaan pin-lisäystä, se näyttää tältä:

Pinterest

Kuvankaappaus: pinterest.com

Kuten näet, RP-ominaisuus on automaattisesti poiminut websivulta tietyt tiedot. Tämän avulla käyttäjä pystyy valmistamaan mehujäätä poistumatta Pinterestistä – arkea helpottava yksityiskohta, joka sopii täydellisesti Martha Stewartin niksipirkkabrändiin.

Tapettia valmistava Chasing Paper käyttää puolestaan Pinterestiä webshopin jatkeena:

Pinterest

Kuvankaappaus: pinterest.com

Tässä tapauksessa RP-ominaisuus pitää varastotilanteen ja hintatiedot ajan tasalla. Jos tapettifirman tyypit muuttavat websivujen tietoja, ne vaihtuvat siis myös Pinterestissä. Kätevää!

Tällä hetkellä Pinterest tarjoaa viittä erilaista RP-muotoa, joista joku sopisi ehkä sinullekin:

– MOVIE lisää kuvaan arvostelut / näyttelijät

– RECIPE lisää kuvaan ainekset / valmistusajan / tarjoilutiedot

– ARTICLE lisää kuvaan otsikon / artikkelin kirjoittajan / tiivistelmän

– PRODUCT lisää kuvaan ostopaikan / varastotilanteen / hintatiedot

– PLACE lisää kuvaan kartan / osoitetiedot / puhelinnumeron

PINTEREST(ing) ANALYTICS

Yritystilillä saat käyttöösi myös reilun määrän tilastotietoa. Pinterest Analytics kertoo mm. mitä ihmiset pinnaavat websivultasi ja mitkä pin-lisäykset aiheuttavat eniten paluuliikennettä sivustolle. Näet myös eniten jaetut kuvat (Repins) ja ne kuvat, jotka tuovat eniten klikkejä.

Pinterest

Kuva lainattu Pinterestiltä.

Miksi sinun pitäisi innostua? No, näiden tietojen avulla voit tehdä parempia päätöksiä monen asian suhteen, esim. tuotekehitykseen ja markkinointiin liittyen.

 

PIN IT & FOLLOW – pienet suuret nappulat

Jotta saisit yritystilistäsi kaiken irti, kuvien lisääminen Pinterestiin pitää tehdä kohderyhmillesi helpoksi. Kaikki Pinterest-käyttäjät asentavat ns. Pin it -napin omaan webselaimeensa, mutta voit helpottaa heidän elämäänsä vielä parilla helpolla kikalla:

1. Lisää PIN IT -ominaisuus omalle websivullesi

Tämä vaatii pari koodiriviä, eli kannattaa pyytää oma webguru apuun. Kannattaa myös varmistaa, että Pin it -nappi on tarpeeksi iso ja toimii nopeasti ja loogisesti myös mobiilisivulla. Uusin Pin it -nappi ilmestyy joka kerta, kun joku siirtää hiirinappulan kuvan päälle, mutta Pinterest tarjoaa myös muita mahdollisuuksia. Tässä esimerkki C2:n  sivulta:

Pinterest

Pin it -nappi ilmestyy, kun hiiri siirretään kuvan päälle.

 

2. Lisää FOLLOW -ominaisuus omalle websivullesi

Uusin versio Follow -napista näyttää pop-upin, joka esittelee profiilin uusimmat pin-lisäykset. Tässä esimerkki C2:n sivulta:

Pinterest

Follow-napin kautta pääsee sekä seuraamaan käyttäjää että tarkastelemaan tämän uusimpia pinnauksia.

3. Kerro Pinterest-profiilistasi

Jos pidät yhteyttä asiakkaisiin sähköisten uutiskirjeiden avulla, voi olla erittäin hyvä idea lisätä Pin it -nappi seuraavaan lähetykseen. Näin ihmiset voivat pinnata esim. tuotteita suoraan sähköpostista omalle toivelistalleen. Jos haluat, että ihmiset löytävät yrityksesi Pinterestistä, omaa profiilia kannattaa tunkea kaikkialle, johon se sopii. Siis ihan kaikkialle, no shame!

Entä mainonta?

 
Pinterestissä ei tällä hetkellä ole mainosmahdollisuutta, mutta jenkkilässä testaillaan parhaillaan ns. Promoted Pins -toimintoa, jonka avulla yritys voi ostaa omille pin-lisäyksilleen lisänäkyvyyttä. Maksumalli on jo monille tuttu CPC (cost-per-click), eli maksat ainoastaan silloin, kun mainostettua kuvaa klikataan. Lupaan kertoa tästä lisää heti kun Pinterest päättää lähettää ominaisuuden tänne Atlantin toiselle puolelle! Sitä odotellessa on pieni kikka, joka tavallaan ajaa mainonnan asiaa. Kun perustat verifioidun business tilin, Rich Pinsit nousevat nimittäin korkeammalle hakutuloksissa. Voisi siis sanoa, että RP-ominaisuus on täysin ilmainen tapa boostata omaa näkyvyyttä Pinterestissä.

Happy Pinning!

 

hanna, joka haaveilee tällä hetkellä industrial-henkisestä asunnosta

 

Can’t get enough?

 

Jos janoat lisää tietoa, kannattaa tutustua seuraaviin linkkeihin:

Rich Pinshttp://business.pinterest.com/en/rich-pins

Pinterest Widgets (näitä tulee jatkuvasti lisää): http://business.pinterest.com/en/widget-builder#do_pin_it_butt