# Pinterest on enemmän kuin kiva, osa 1/2

06.08.2014

Minä rakastan Pinterestiä. Intohimoisesti, ehdottomasti, ikuisesti.

Kuulostaa ehkä liioitellulta, mutta en ole yksin. Tapaan jatkuvasti ihmisiä, joille Pinterest on enemmän kuin sähköinen ilmoitustaulu. Joilla vierähtää välillä luvattomankin paljon aikaa kuvien selaamiseen. Joilla on enemmän to-do-projekteja, kuin vuodessa on päiviä. Mutta mikä saa heidät (ja minut) koukuttumaan? Ja onko Pinterest pelkkä haaveilijoiden temmellyskenttä, vai voiko yritys oikeasti löytää sieltä uusia, ostavia asiakkaita?

Pin-psykologiaa

Tutkitaanpa asiaa hieman tarkemmin. Pinterestin tutkijoiden mukaan on nimittäin olemassa neljä eri vaihetta, joita voi verrata tietynlaiseen ostopolkuun:

Pinterest

Pinterestin ”ostopolku”.

 

1. ”JUST LOOKING”

Käyttäjä haluaa inspiroitua (yleisellä tasolla) tai selaa Pinterestiä ajanvietteeksi (ilman hakusanoja). Ns. Home Feed:issä käyttäjä näkee automaattisesti kokoelman kiinnostavia asioita, koska on valinnut seurata siellä näkyvien käyttäjien tuottamaa sisältöä. Siksi Home Feed poikiikin usein paljon uusia tuttavuuksia.

> VINKKI: kutsu asiakkaat seuraamaan yritystäsi Pinterestissä, niin kaikki pin-lisäyksesi näkyvät heidän Home Feed:issä. Joka kerta kun kuviasi jaetaan, ne näkyvät myös jakajien verkostoille.

2. ”MAYBE I COULD…”

Vaikka käyttäjä tyytyy edelleen pääasiallisesti haaveisiin, toinen vaihe on ensimmäistä konkreettisempi. Päämäärättömän selailun sijaan käyttäjällä on tässä vaiheessa jo tietty aihe, joka rajaa hakutuloksia. Tämä ei vielä kuitenkaan takaa ostopäätöstä – Pinterestissä esim. puutarhaa saa vapaasti suunnitella, vaikka talo ja piha olisivatkin vielä hieman hakusessa.

> VINKKI: pyri aktivoimaan ne käyttäjät, joiden tarve on lähitulevaisuudessa ja koukuta ne käyttäjät, joiden tarve on vasta tulossa.

3. ”I’M NARROWING IT DOWN”

Käyttäjän aihe ja tarve ovat selvillä, mutta tarkkaa ostopäätöstä ei ole vielä tehty. Käyttäjä on esim. voinut päättää, että lähtee kesällä kahden viikon lomalle Eurooppaan, mutta kääntyy Pinterestin puoleen löytääkseen täydellisen matkakohteen.

> VINKKI: Pinterestissä fiilistely on usein faktaa tärkeämpää. Käytä siis fiilistelykuvaa sisäänheittokeinona ja ohjaa käyttäjä esim. informatiiviselle websivulle.

4. ”I KNOW WHAT I NEED”

Neljättä vaihetta voisi kutsua melkein jo to-do-listaksi. Toisin sanoen tässä vaiheessa tehdyt pin-lisäykset toteutuvat hyvin suurella todennäköisyydellä. Ennen häitä Pinterestiin voi tehdä esim. lahjalistan helpottamaan vieraiden valintoja.

> VINKKI: Panosta laadukkaisiin, tunnelmallisiin tuotekuviin, jotka linkittävät esim. suoraan nettikauppaan. Muista myös selkeä, brändin persoonan mukaan muotoiltu kuvateksti!
Kiteytetysti voisi todeta, että Pinterest on vähän niin kuin tie ikkunaostoksen tarjoamasta kipinästä ostohetkeen asti. Tien varrella voi miettiä muitakin vaihtoehtoja, mutta järkeilyllä pystyy harvoin kumoamaan ”rakkautta ensi silmäyksellä” -kokemuksen.

Case: Etsy Weddings

Ihmiset ostavat silmillään ja siksi Pinterest tarjoaakin yritykselle täydellisen näyteikkunan. Aivan kuten näyteikkunaakin somistetaan aiheeseen sopivalla sälällä, omia Pin-boardeja kannattaa myös maustaa muulla käyttäjiä kiinnostavalla sisällöllä. Yritys joka on onnistunut tässä hyvin, on Etsy ja sen Weddings -osio.

Hääaiheisella Pin-boardillaan yritys piilottaa taitavasti myytävät tuotteet häävinkkien ja fiiliskuvien joukkoon. Tuotteita esittelevissä pin-lisäyksissä käytetään myös ns. Rich Pins -ominaisuutta, jonka avulla käyttäjä pystyy näkemään real-time hinnan ja varastotilanteen. Tästä lisää osassa 2! Stay tuned…

Hanna, joka pinnaa tällä hetkellä villiyrttireseptejä.