Menu

Kampanjasuunnittelu

Kampanja voi olla iso tai pieni, kansallinen tai kansainvälinen, laaja tai superkohdennettu. Suosittelemme kuitenkin, että se on monikanavainen – silloin sen tavoittaa kohderyhmän parhaiten. Meillä on pitkä kokemus eri kokoisten ja näköisten kampanjoiden toteutuksesta ja siksi voimmekin auttaa sinua kampanjan kaikissa vaiheissa. Tiedämme mitä kannattaa ja ei kannata tehdä.

Kampanja tehdään yleensä silloin, kun on haaste, joka halutaan ratkaista tai mahdollisuus, josta halutaan kertoa muillekin. Se voi olla myös jonkin täysin uuden lanseeraus – tuotteen, palvelun, ilmeen, filosofian. Joskus kampanjalla pyritään muuttamaan satojen tuhansien ihmisten käyttäytyminen, niin kuin Stormossenin lajittelukampanjassa. Suurimmillaan kampanja voi olla suurtapahtuman muodossa toteutettava markkinointitempaus. Hyvä esimerkki tästä oli Pop-up Pohjanmaa.

Miten eeppinen kampanja sitten suunnitellaan? Yleensä kampanjasuunnittelu lähtee oivalluksesta, eli suuresta ideasta, joka saa kohderyhmät ymmärtämään mistä on kyse. Joskus idea syntyy kuin itsestään – näin kävi Energialähettilään kanssa – ja joskus se vaatii hieman enemmän ajatustyötä. Ettei kreailu lähtisi ihan sivuraiteille, kampanjalle asetetaan alussa myös selkeät tavoitteet, jotka varmistavat, että kaikki kampanjaan kuuluvat toteutukset tukevat alkuperäistä ajatusta.

Kun idea ja pääviestit ovat löytyneet, on aika miettiä toteutustapoja. Mitkä kanavat toimivat parhaiten kampanjaviestin levittämiseen ja miten ne mukautuvat kampanjaideaan? Vaikka kampanjan ajankohta, budjetti ja kohderyhmä asettavat tiettyjä rajoituksia, tässä vaiheessa saa ja pitää päästää luovuus valloilleen. Parhaat toteutukset ovat yleensä niitä, joissa idea on suurempi kuin markkinointikulu.

Itse kampanja-aika on yleensä rajallinen. Usein kampanja jaetaan myös ennakkomarkkinointiin, varsinaiseen kampanja-aikaan ja jälkimarkkinointiin. Toisin sanoen kampanjasuunnittelussa pitää ottaa kantaa siihen, miten kiinnostus kampanjaa kohtaan herätetään ja miten mielenkiinto säilytetään myös tapahtumarikkaan kampanja-ajan jälkeen. Vaikka kampanja voi tuntua isolta puristukselta, saman hyvän fiiliksen pitäisi säilyä myös tulevaisuudessa.

Suunnitteletko tuotelanseerausta tai haluatko tavoittaa uuden kohderyhmän? Haaveiletko jostain ihan muusta? Soita meille, niin voimme ideoida yhdessä kohderyhmää innostavan kamppiksen!

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä!

Luova johtaja
Partner

Mikko Vartiainen

040 563 6717 mikko@c2.fi