Menu

Digimarkkinointistrategia

Digidigidigidigi. Kaikki siitä puhuu, harva siitä tietää. Onko siellä pakko olla? Viekö se kaikki loputkin rahat? Vastaus ensimmäiseen kysymykseen on kyllä. Vastaus toiseenkin kysymykseen kyllä, jos etenet webbiviidakkoon ilman karttaa. Digissä pitää ajatella digiaivoilla.

Jokainen digimaailmaan siirtyvä yritys tarvitsee selkeän tavoitteen sille, mitä haluaa saavuttaa. Jos markkinointikulujen pienentäminen on ykköstoive, siirtyminen suorapostituksesta sähköpostiuutiskirjeeseen on todellakin hyvä veto. Lehtimainoksen suora siirtäminen digimuotoon ei kuitenkaan ole yhtä hyvä idea. Kaikella pitää olla selkeä tarkoitus ja tavoite. Suunnitelmallisella toiminnalla yritys rakentaa vahvaa brändiä – online ja offline.

Digimarkkinointistrategia alkaa neljällä kysymyksellä: miksi, miten, koska ja kenelle. Näiden kysymysten avulla kaikille kanaville saadaan selkeä rooli yrityksen markkinoinnissa, jolloin ne tuottavat sitä kuuluisaa lisäarvoa. Digikanavilla tarkoitetaan yleensä kanavia, jotka ovat kytköksissä internetiin, eli websivu, hakukone, sähköposti tai banneri. Vaikka telkkariin liitetään digiboksiin, se ei siis ole digitaalinen markkinointikanava. Netti-TV sen sijaan on. Kuulostaako hämmentävältä? Ei hätää, meillä on kanavapaletti hallussa.

Digikanavat ovat myös siitä huikeita, että niiden kohdentamismahdollisuudet ovat lähes loputtomia. Bonuksena kanavat keräävät jatkuvasti kuluttajista tarkkaa tietoa, jonka avulla markkinointia voidaan hienosäätää entistä fiksummaksi. Jotta kohdentaminen ei lähtisi lapasesta, digistrategia pureutuu yrityksen nykyisiin ja potentiaalisiin kohderyhmiin. Kenen kanssa halutaan oikeasti jutella? Mitä kanavia he suosivat ja miten he käyttävät niitä? Mitkä sisällöt saavat heidät syttymään? Kun kanavat ja kohderyhmät kulkevat käsi kädessä, sisältö tavoittaa oikeat ihmiset, oikeaan aikaan. Silloin markkinointi ei ole enää keskeytys – se muuttuu palveluksi. Kun brändi muuttaa ”kato mua!”-huudatuksen mielenkiintoiseksi sisällöksi, useimmat eivät edes ymmärrä, että heille markkinoidaan. Lisäksi digimarkkinointia tuetaan usein AdWords- tai Display-mainonnalla (bannerit). Se on toinen tarina, jonka voit lukea täältä.

Oletko jo julistautunut paperless officeksi vai tuleeko digistä hiki? Ehkä haluaisitkin varmistaa, oletko virittäytynyt oikealle digikanavalle? Me voimme kertoa kaiken, mitä olet koskaan halunnut tietää digimarkkinoinnista.

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä!

Luova johtaja
Partner

Mikko Vartiainen

040 563 6717 mikko@c2.fi