# Ota hyöty irti websivuista

15.04.2016

Webtohtorimme Henrik kertoi aiemmin videolla, miten websivujen hyvinvoinnista pidetään huolta. Voit katsoa videon täältä ja perehtyä sen jälkeen aiheeseen lisää.

 

Mitä hyötyä hakukoneoptimoinnista on? 

Moni on kuullut, että hakukoneoptimointi on tärkeää, mutta ei ole oikein varma, kuinka sitä tehdään. On tärkeää määritellä, mitä hakutuloksessa on ja kirjoittaa websivun sisältöä hyvin kuvaavat tekstit. Silloin hakutulosta klikkaava todennäköisesti löytää etsimänsä ja sivuille saapuva liikenne on relevanttia. Hakutulos on usein kävijän ensimmäinen kontakti yritykseen ja antaa odotuksen siitä, millaista sisältöä websivulla on. Tämän odotuksen pitäisi vastata todellisuutta. On tärkeää, ettei sivulla ole turhaa sisältöä ja että se on järkevästi toteutettu. Kannattaa kiinnittää huomiota muun muassa responsiivisuuteen sekä sivun latausaikoihin ja rakenteeseen.

 

Miten käytän Google Analyticsia?

Moni haluaisi aloittaa Google Analyticsin käytön, muttei tiedä, miten. Me teemme asiakkaille digianalyyseja ja voimme hoitaa analysoinnin täältä käsin. Järkevä analysointiväli riippuu siitä, mitä tehdään. Google Analyticsin avulla saa tietoa verkkosivujen kävijöistä. Se kertoo esimerkiksi, kuinka paljon kävijöitä sivuilla liikkuu ja miten he käyttäytyvät, millaisilla hakutermeillä sivuille on tultu ja miten kauan kävijät käyttävät aikaa sivuilla. On hyödyllistä tietää, mitä kautta esimerkiksi ostosivulle päädytään tai kuinka suuri osa kävijöistä poistuu heti sivuille tultuaan. Analytics antaa jonkin verran myös demografista tietoa, muttei yksilöi käyttäjiä.

 

Millaisia nettisivuja voi tehdä?

Websivut tehdään idean ja konseptin perusteella, ja esimerkiksi kampanjasivuista voi tehdä hyvinkin persoonalliset. Printtimaailma näkyy websivuilla yhä enemmän, ja typografian sekä kuvamaailman merkitys kasvaa. Myös interaktiivisuus on yhä tärkeämpää. Websivut voivat olla ratkaisu, jotka ottavat fyysisen paikan roolin ja ovat konteksteja, joissa asioita tehdään ja joilla on erilaisia tarkoituksia, kuten verkkopankeissa ja Facebookissa.

Usein kysytään, pitäisikö websivujen rakentamiseen käyttää jotain tiettyä alustaa, kuten WordPressiä. Ei tarvitse. Jokaisella alustalla on omat etunsa ja rajoituksensa. Meillä on osaamista eri alustoilta ja valitsemme niistä parhaan aina asiakkaiden tarpeiden perusteella.

 

Millaisia trendejä nettisivuissa näkyy nykyään?

Nykyään tehdään aiempaa villimpiä ratkaisuja ja käytetään enemmän animaatiota ja kuvia. Kuvan rooli ei ole vain koristava, vaan kertova. Toisaalta informaatiota tiivistetään ja asiat pyritään kertomaan ytimekkäästi. Yksi websivujen suuri trendi on yhdelle sivulle asettuva scrollattava one page. Se sopiikin erityisesti kampanjasivuihin. Myös datavisualisointi on tärkeää nykyään. Se tarkoittaa erilaisia tapoja visualisoida tietoa, jota on usein valtava määrä. Datavisualisoinnissa voidaan hyödyntää animaatiota tai interaktiivisuutta.

 

Mitä nettisivuille tapahtuu tulevaisuudessa?

Sovellukset siirtyvät nettiin, kun websivujen mahdollisuudet kasvavat. Niiden tekeminen puhelimen lähdekoodilla on monimutkaista. Webkooditekniikoilla toteutus on helpompaa. Sovellusten siirtyminen nettiin helpottaa myös kuluttajaa, kun haluamaansa sovellusta ei tarvitse ladata puhelimeen.