# Online First – Huomioi sisältöjesi kokonaisvaltainen käyttö

20.11.2015

Yleisöt asioivat ja viettävät yhä enemmän aikaa netissä ja digitaalisissa kanavissa. Kun markkinointi ja mainonta siirtyvät yleisöjen mukana kohti nettiä, tulisi mainonnan suunnitteluun ja toteutukseen lähteä myös aina digitaalinen nettitoteutus edellä.

Online First -ajattelun keskiössä on, että huomioidaan sisältöjen kokonaisvaltainen käyttö. Kun sisältö on suunniteltu toimivaksi digitaalisesti, on se helppo tuoda myös painoversioihin. Toisin päin toimittaessa, jää suunnittelu ja toteutus yleensä helpommin puolitiehen.

Muistat varmasti kaikki ne vaikealukuiset asiakaslehdet, esitteet tai uutiskirjeet yritysten sivuilla tai sosiaalisessa mediassa, jotka on ladattu suorana kopiona nettiin. PDF tai ”selattava versio” on helppo ratkaisu kun taitto tulee suoraan printistä, mutta näissä toteutuksissa käyttäjäystävällisyys on pohjimmiltaan kaukana – etenkin mobiililaitteilla.

Nimensä mukaisesti Online First –suunnittelu ei pyri imitoimaan fyysisiä toteutuksia ja muuttamaan niitä digitaalisiin kanaviin, vaan luomaan ratkaisuja, jotka palvelevat useampaa kuin yhtä toteutustapaa. Online First tuo näin mukanaan merkittävän edun sisältöjen monipuolisempaan käyttöön.

Digitaaliset sisällöt ovat enemmän — yhdellä sisällöllä voi olla monta toteutus- ja julkaisutapaa.

Netti edellä toteutettujen ratkaisujen , kuten asiakaslehtien sisällöt on helppo paloitella ja räätälöidä yrityksen sosiaalisen median kanaviin tai muihin nettijulkaisuihin. Yrityksen kannalta tehokkainta on tuottaa jatkuvasti sisältöä, joista sitten koostetaan julkaisuja, kuten asiakaslehtiä tai lehtimainoksia, joissa oikeat tarinat ja myyntiargumentit on jo valmiiksi mietitty. Näin suurinta osaa sisällöistä on päästy jo testaamaan, jolloin käyttöön valikoituvat kohderyhmään parhaiten purevat sisällöt.

Kun yritys löytyy netistä hyvän sisällön kera, on esimerkiksi lehteen painetulle mainokselle mahdollista luoda jatkumo, joka vie asiakkaan yrityksen nettisisältöjen pariin. Tällöin ei keskitytä pelkkään huomion tavoitteluun, vaan usein myös asiakkaan kokonaisvaltaiseen sitouttamiseen ja asiakkuuksien luomiseen.

Yrityksen on toimittava myös digitaalisissa kanavissa, sillä siellä myös asiakkaat ovat.

Olisiko sinun yrityksesi aika siirtyä mainonnan suunnittelussa digiaikakaudelle ja ohjata asiakas sinne, missä hän pystyy tekemään ja näkemään enemmän, eli nettiin? Meidän kanssa onnistut, sillä me teemme suunnittelun aina: Online First.