# On aika twiitata - Twitter kaiken kansan nähtäville

15.02.2015

Juhani Twitterissä

Twitter on ollut viimeisen vuoden nousukiidossa ja palvelulla on tällä hetkellä maailmanlaajuisesti jo 288 miljoona kuukausittaista aktiivikäyttäjää. Suomessa Twitterin käyttö on ollut roimassa nousussa 2013 lähtien. Twitter ja Google julistivat vastikään sopimuksen, joka merkitsee sitä, että Twitterissä luodut sisällöt alkavat näkyä Googlen hauissa lähes reaaliaikaisesti. Mitä tämä tarkoittaa markkinoijan näkökulmasta?

Lisää näkyvyyttä sisällöille

Mielenkiintoisin mullistus on, että twiitit tulevat näkymään laajemmin ja nopeammin myös niille, jotka eivät ole Twitterin käyttäjiä. Tämä nostaa entisestään Twitterin roolia trendien ja viraali-ilmiöiden synty- ja leviämispaikkana. Näin Twitter on myös markkinoijalle yhä parempi alusta saada lisänäkyvyyttä omille sisällöille  —  Googlen kautta saavutettava potentiaalinen lisänäkyvyys on valtaisa.

Twitterin tavoitteena on Googlen tarjoaman lisänäkyvyyden avulla saada roimasti uusia käyttäjiä. Kun yhä useampi kuluttaja rekisteröityy Twitteriin, parantaa tämä luonnollisesti kanavan tehokkuutta markkinointikanavana.

Google–Twitter-yhtälöstä seuraa myös se, että kuluttajien itsensä tuottamat sisällöt (niin positiiviset kuin negatiiviset) tavoittavat yhä enemmän silmäpareja kun yritystä ja sen tuotteita googlataan. Twiitit kertovat totuuden kuluttajan näkökulmasta kerrottuna: on turhaa väittää olevansa alansa luotettavin palveluntarjoaja, mikäli tusina kuluttajaa avoimesti väittää toista — ja eriävät mielipiteet täyttävät ensimmäisen hakutulossivun Googlessa.

Molemmissa verkostoissa toimiva sisältö?

Twiittisisältöjen siirtyessä reaaliaikaisesti Google-hakuun ja tätä kautta kuluttajien ajautuessa yhä useammin Twitteriin, onnistuu myös aikakriittisten sisältöjen, kuten tarjousten ja livetapahtumien markkinoiminen entistä paremmin.

Googlen hakutrendit ja Twitter-ilmiöt alkavat sekoittua. On toki vielä mysteeri, millaisten kriteerien perusteella Google tulee twiittejä näyttämään. Voi esimerkiksi olla, että mikäli yritys haluaa twiittinsä ensimmäiselle hakutulossivulle, twiittien tulee ensisijaisesti ansaita orgaanista eli ei-maksettua osallistamista, kuten kommentteja ja uudelleenjakoja.

Twitter-ilmiöiden ja Googlen hakutrendien seuraamisella puolestaan on merkitystä sen kannalta, minkä tyyppisiä twiittejä kannattaa suunnitella kun huomioidaan myös hakukonenäkyvyys ja sen kasvattaminen. Molemmissa verkostoissa relevantit sisällöt kiinnostavat ja luovat arvoa kuluttajille aiheesta, markkinasta tai sisällön tavoitteesta riippumatta.

– Markus & Juhani

Oli tavoite mikä hyvänsä, markkinoinnin onnistumista ei sovi jättää sattuman varaan. Ota yhteyttä Mikkoon, niin jutellaan yhdessä digitaalisen markkinoinnin ratkaisuista ja mahdollisuuksista.