# ”Näin me ollaan aina ennenkin tehty”

17.08.2016

Rutiinit: nuo tutut ja turvalliset tavat, jotka pitävät pyörät pyörimässä. Asioiden tekeminen samalla lailla kerta toisensa jälkeen on helppoa ja säästää vaivaa, ja siksi siihen on niin helppo jäädä kiinni. Vaikka totutut toimintatavat ja keinot kuulostavat houkuttelevilta monissa tilanteissa, jämähtäminen on myrkkyä markkinoinnille.

Harva yritys kuitenkaan tekee tietoisen valinnan tehdä markkinointia vanhentuneilla keinoilla. Usein on kyse siitä, että markkinointistrategia on jäänyt päivittämättä liian pitkäksi aikaa. Vaikka yrityksesi toiminta ei olisikaan muuttunut merkittävästi, kohderyhmäsi ei välttämättä ole entisenlainen.

Emme halua, että yksikään yritys joutuu löytämään itsensä tilanteesta, jossa asiakkaat ovat kaikonneet ainoastaan, koska markkinointi ei enää vastaa nykytilannetta. Siksi kysymmekin:

Koska olet viimeksi pysähtynyt miettimään yrityksesi toimintaympäristöä ja vertailemaan eri markkinointikeinoja?

Välicheck on paikallaan aina silloin tällöin myös siksi, että digimarkkinointi kehittyy kovalla kohinalla. Tarjolla voi siis jo nyt olla vaikka minkälaisia markkinointikeinoja, joista et vielä edes tiedä. Jos taas käy ilmi, että muutoksille ei ole tarvetta, välicheck ei ole siltikään ollut turha. Sen ansioista tiedät, missä mennään ja mikä yrityksesi tilanne on.

Yksi keskeisimmistä asioista on oikeiden kanavien valitseminen mainontaan. Ennen kuin säntäät seuraavan kampanjan toteuttamiseen, mieti ainakin näitä asioita:

TAVOITE, KOHDERYHMÄ JA KANAVA. Mitä haluat tehdä ja kenet haluat tavoittaa? Valitse mainoskanava tämän perusteella. Älä mainosta väärälle yleisölle: karsi vaikka mieluummin näyttökerroista kuin että vaihtaisit suuriin näyttökertoihin yleisölle, joka ei vastaa tavoitettasi.
MAINOSTAPA. Jos esim. haluat näkyvyyttä ja tunnettuutta, valitse näyttöpohjainen mainosmuoto. Jos taas haluat ohjata verkkokauppaan liikennettä, valitse klikeistä laskuttava mainonta. Jos taas haluat saada aikaan ostoja, seuraa konversioita, jolloin mainonnasta laskutetaan vasta, kun henkilö on ostanut tuotteen.
BUDJETTI. Paljonko haluat myydä? Sovita budjetti siihen.
OSTOPROSESSI. Ihmisillä on erilaiset tarpeet eri vaiheessa ostoprosessia. Miten paremmin ihmiset tuntevat tuotteesi, sitä enemmän heille voi tehdä suoraa ostopohjaista mainontaa. Jos tuotteesi on uusi tai tuntematon, kannattaa keskittyä tunnettuusmainontaan.
SISÄLTÖ. Sovita mainoksesi sisältö tavoitteeseen, kanavaan ja kohderyhmään. Millainen tekstityyli iskee kohderyhmääsi? Millaisia kuvien pitää olla, entä tarvitaanko videoita? Vai toimisiko kilpailu sittenkin paremmin? Kannattaa pyrkiä sellaiseen sisältöön, josta parissa kohderyhmä viihtyy siksi, että se on juuri heille räätälöityä.

Rimpautathan meille, jos tarvitset apua mediasuunnittelun kanssa!