# Muista nämä asiat kampanjaa tehdessä

24.05.2016

Pop-up Pohjanmaa - tapahtumamarkkinointi

Uuden tuotteen tai palvelun lanseeraus, sesongin alkaminen tai ongelman ratkaiseminen. Olipa kampanjan tarkoitus mikä tahansa, se kannattaa aloittaa kampanjasuunnitelman tekemisellä. Te tiedätte nämä perusjutut: pitää pysyä budjetissa ja aikataulussa, määritellä kampanjan tavoite, kohderyhmä sekä tähän kaikkeen natsaavat kanavat. Siksipä kokosimme tähän muita vinkkejä, joista voi olla hyötyä matkan varrella.

Yhtenäistä viesti

Mikä on kampanjan tärkein viesti? Toista samaa ja yhtenäistä sanomaa, jotta kaikki tietävät, mikä homman nimi on. Älä myöskään yritä saada useampaa viestiä läpi yhdellä iskulla, sillä muuten lopputulos on se, että vastaanottajan päähän ei jää yksikään niistä.

Vertaile kanavia avoimin mielin

Sopivien kanavien valinta pohjaa aina kohderyhmään. Ei kannata jämähtää siihen, miten aina ennenkin on tehty, vaan tutustua eri kanavavaihtoehtoihin rohkeasti. Joskus jopa vanhat ja tutut kanavat voivat yllättää ja istua tarpeeseen kuin nyrkki silmään. Miltä esimerkiksi oma radiomainos kuulostaisi?

Panosta monikanavaisuuteen

Monikanavaisuudella pidät huolta siitä, että kampanjaviestisi tulee vastaan joka tuutista – tai siis niistä tuuteista, joissa kampanjasi kohderyhmä viihtyy. Etenkin digi tarjoaa hyvät mahdollisuudet mainonnan kohdentamiseen.

Pidä meteliä asiastasi

Kampanjan syy ei tarvitse aina olla mikään vuosisadan suurin lanseeraus. Joskus kampanjan voi tehdä vaikka vain hiljaista ajanjaksoa vilkastuttamaan. Tärkeintä on pitää meteliä siitä, mitä teet.

Älä unohda perustyötä

Kampanjat ovat aina erillisiä rykäyksiä, jotka vaativat työaikaa ja tsemppausta. Silti muun markkinoinnin ja sisällöntuotannon on jatkuttava kampanjan taustalla normaaliin tapaan. Kannattaa kuitenkin huolehtia, että kampanja ei näytä ulospäin irralliselta muuhun markkinointiin verrattuna.

Aloita ajoissa, jaksa jatkaa

Kampanjamarkkinoinnissa unohdetaan herkästi aika ennen kampanjaa ja sen jälkeen. Mietitään vaikka uuden myymälän avaamista: eikö olisi mukavaa, että potentiaaliset asiakkaat olisivat kuulleet myymälästäsi jo ennen sen aukeamista? Myös loppuhekumoinnille on paikkansa etenkin toistuvissa tapahtumissa. Näyttäähän se nyt tyhmältä, jos markkinointia on tehty tasaisesti tapahtumaa ennen ja sen aikana, mutta tapahtuman päätyttyä sisällöntuotanto päättyy kuin seinään. Markkinoinnin jatkuvuudella tehdään työtä tulevaisuutta varten.

Kerro kampanjastasi kaikille – myös omalle väelle

Oletko joskus mennyt mainoksessa näkemäsi tarjouksen perässä kauppaan, mutta tiedustellessasi tuotetta kaupassa myyjä on ollut pihalla kuin lumiukko? Niinpä. Briiffaathan myös oman väkesi siitä, mikä kampanja on meneillään, mihin sillä pyritään ja miten se näkyy käytännössä.

Käytä markkinoinnissa videoita

Käytä nyt vaan. Ne toimii.

#PUP2015

Määrittele budjetti ajoissa

Määrittele budjetti mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja arvio kustannukset realistisesti. Myöhemmin voidaan miettiä, miten sen käyttö voidaan optimoida parhaalla mahdollisella tavalla.

Suunnittele ja pysy suunnitelmissa

Ideaalitilanteessa yrityksellä on olemassa markkinointisuunnitelma, johon on määritelty kaikki vuoden aikana toteutettavat kampanjat. Jos tunsit piston sydämessäsi, niin tiedoksi, että meiltä saa tilattua sellaisiakin. Ja jos sinulla on markkinointisuunnitelma ja tunsit silti piston sydämessäsi, se on todennäköisesti sydänkohtaus.

Mittaa kampanjan onnistuminen

Siitä on hyötyä tulevissa tempauksissa.

 

Kampajan saa parhaiten alkuun kampajasuunnitelmalla, jollaisen saa meiltä. Ota yhteyttä!