# Mitä susi sanoo SOMEssa?

17.09.2014

Sosiaalinen media toimii nykyään tehokkaasti positiivisen meiningin levittämiseen ja uusien osallistujien keräämiseen tunteeseen mukaan. Tämä näkyy erityisen hyvin nyt suomalaisen urheilun parissa. Koripallo on Suomessa laji, joka ei ole ollut samalla tavalla mediaseksikäs kuten esimerkiksi jääkiekko taikka jalkapallo.

Tosin edellisen vuoden aikana tämä on muuttunut. Syyskuussa 2013 syntyi ilmiö Sloveniassa, joka hyvin äkkiä valloitti koko Suomen kansan. Nimittäin Suomi osallistui Euroopan koripallotapahtumien äidin, Eurobasketin, peleihin. Parin viikon sisään koko Suomi hurahti koripallon huumaan ja sosiaaliset mediat täyttyivät kommenteista #susijengi sekä #susijengiauuu. Kun Suomi vielä pääsi mukaan villinä korttina paraikaa Bilbaossa järjestettäviin koripallon MM-kisoihin, meni kansa aivan sekaisin. Yli 9000 suomalaista miestä, naista ja lasta matkusti Espanjaan hurraamaan joukkuettaan. Tämä me-henki joka oli vuosi aiemmin muodostunut Sloveniassa oli selvästi esillä myös Bilbaossa ja kansainvälinen media kyllä huomasi tämän. Syntyi ilmiö, jota voidaan ainoastaan kutsua nimellä ”susijengi”.

Suomen koripallojoukkue sekä sen kannattajat loivat vuoden sisällä Suomen koripallolle kansainvälisen brändin, joka on jäänyt kaikkien kisojen seuraajien mieleen. Yhdysvaltalaiset koripalloasiantuntijat ovat käyneet kuumana Twitterissä ja kehuneet maajoukkueemme kannattajia. Tämän mediavillityksen näkee erittäin hyvin katsomalla Twitter häshtägiä #susijengi

Eli koripallomaajoukkue ja sen kannattajat ovat tehneet lajista, joka ei vielä pari vuotta sitten ollut suosittu Suomessa, mediaseksikkään. Maajoukkueen jäsenet tapaavat aktiivisesti kannattajiaan ja lähestyminen heihin on erittäin helppoa. Tämän takia heidän kannattajat pystyvät antaa heille kritiikkiä ja kehuja lähestulkoon kasvotusten ja he kuuntelevat sitä mielellään. Tätä ilmiötä voi ajatella symbioosina, sillä kummatkin osapuolet tarvitsevat toisiaan. Maajoukkueen jäsenet ovat useaan otteeseen sanoneet tarvitsevansa kannattajiaan ja tämä maanläheinen tapa lähestyä kannattajia on luonut yhteishengen jota ei koripallomaailmassa ole aiemmin nähty. Uskoisin, että syy tähän yhteishenkeen voikin tiivistää lauseella ”Rakkaudesta lajiin.”

Susijengin matka Bilbaossa voikin lukaista läpi oheisesta artikkelista.

Samaa voi myös paikallisesti nähdä amerikkalaisjalkapallojengin Wasa Royalsin toiminnassa. Hekin ovat rakentaneet brändinsä paljolti sosiaalisen median välityksellä ja tämä erinomainen me-henki leviää erittäin tehokkaasti sosiaalisessa mediassa. ”Jenkkifudis” onkin aika tuntematon ilmiö Suomessa mutta Royalsista onkin tullut erittäin puhuttu aihe juuri nyt, sillä he tekevät paljon fanien eteen ja heidän kannattajansa puolestaan tekevät paljon seuran eteen. Tämäkin toimii symbioosina ja toimii erittäin hyvin – loppupeleissä Wasan Royalsilla oli yli 2000 katsojaa peleissään. Mahdollinen nousu Vaahteraliigaan onkin varmasti syksyn kiinnostavin keskusteluaihe, sillä, jos symbioosi toimii kuten se on toiminut tähänkin asti, löytyy kyllä tarvittavat sponsorirahat liiganousuun.  Käykää tsekkaamassa Royalsin Facebook-sivu.

– Kristian