# Kuluttajat ovat kesämoodissa – entä markkinointisi?

20.07.2016

Kesällä on maaginen vaikutus meihin suomalaisiin. Päivät lämpenevät ja mieli kevenee, ja kaikki tuntuu sanalla sanoen helpommalta. Nousevilla lämpötilalukemilla on tutkitusti vaikutusta myös ostohalukkuuteemme ja -päätöksiimme. Kun lämpömittari näyttää mukavan lämpimiä lukemia, kuluttajat saavat tuotteista paremman kuvan ja siten myös ostavat tuotteita herkemmin.

Tuoreen barometrin mukaan  suomalainen käyttää kesälomaansa keskimäärin 871 euroa kotitaloutta kohti. Rahat menevät kotimaan matkailuun (20,5 %), perhetapahtumiin (14 %), kesätapahtumiin (12,5 %), juhlimiseen, ravintoloihin ja mökkeihin (11,7 %) sekä puutarhaan ja mökkiin (9,1 %). Kulutuskohteiden kärkipaikkaa pitävä kotimaan matkailu on todiste siitä, että ihmiset ovat liikkeellä.

Kesäisessä Suomessa kulkee siis turisteja, jotka ovat (etenkin lämpimien ilmojen sattuessa) valmiita käyttämään rahojaan. Kuluttaminen on kesällä elämyshakuista, spontaania ja sosiaalista. Siksi on erityisen tärkeää tehdä tuotteisiin ja palveluihin tarttuminen helpoksi näkymällä oikeille ihmisille, oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan. Muistathan myös puhua niistä asioista, joista ihmiset toivovat kesällä kuulevansa. Extra-pisteitä saat, jos räätälöit mainonnan kesään sopivaksi.

Tässä muutamia uusia ja vanhoja makupaloja, jotka istuvat erityisen hyvin Suomen suveen:

Lidl tuntee suomalaisen mentaliteetin ja pelon kesän loppumisesta.
Kari Grandi on ollut kaikkien janoisten sankari jo vuosia.
-Perinteinen suvivirsi istuu sekä kevätjuhliin että Jaffan mainontaan.
-Tämä Pantterin mainos toimii säällä kuin säällä.
Atria tietää, että kesä ja grillaus ovat erottamaton parivaljakko.
-Tästä Tele NMT:n mainoksesta on peräisen lentävä lause, johon voi törmätä vielä tänäkin päivänä.

 

PS. Miltä esimerkiksi pieni some-kampanja kuulostaisi loppukesään? Ota yhteyttä meihin!
29.7. asti: Heidi
1.8. alkaen: Suvi ja Andy