# Kohdentaminen kuntoon!

28.08.2015

Verkko on tavaraa täynnä. Ei siis ihme, että moni verkon käyttäjä kokee digitaalista ähkyä kun mainokset, kissavideot ja muut kaikenkarvaiset sisällöt vilisevät ruudulla.

Mainonnan kohdentaminen helpottaa ähkyä niin mainostajan kuin kaikkien muidenkin kannalta. Kohdentamisessa on kyse siitä, mainostaja tarjoaa kohderyhmille aidosti relevanttia sisältöä summanmutikassa huutelun sijaan. Oikein kohdennettu mainos on todennäköisemmin kiinnostava ja ennen kaikkea toimintaa aiheuttava. Mainonnan kohdentamisen perusteista kertoo lisää Mikko videoblogissa täällä ja täällä.

Hakusanamainonta on eräs digitaalisen mainonnan ja kohdentamisen peruspilareista. Hakusanamainonta on erityisen tehokasta siksi, että se on reaktiivista eli asiakkaasi  jo valmiiksi etsii hänelle mainostettavaa tuotetta tai palvelua. Esimerkiksi Google AdWords -mainosalustalla voidaan luoda mainoksia, jotka näkyvät verkon käyttäjälle juuri kun tämä hakee Googlen hakukoneella tietoa sellaisista tuotteista, joita yrityksesi verkkokaupassa on tarjolla. Hakusanamainonnasta voit lukea lisää täällä.

Google AdWords mahdollistaa myös mainokset, joita näytetään verkon käyttäjille jos he ovat vierailleet yrityksesi verkkokaupassa, mutta jättäneet ostokset tekemättä. Tällöin puhutaan mainosten retargetoinnista eli uudelleenkohdentamisesta. Retargetoiva mainostaja ryhtyy siis “seuraamaan” mainoksillaan verkkosivuilla käynyttä vierailijaa.

Myös retargetoinnissa mainonta perustuu siihen ennakkotietoon, että vierailija on jo osoittanut kiinnostusta yritykseen. Retargetointiin pureudumme syvemmin täällä.

Verkkomainostajan työkalupakki on siis varsin laaja. Joku voisi sanoa, että se on sekava. Ähky voi yllättää myös mainostajan. Onkin hyvä muistaa, että välillä on lupa vain tylysti myydä!