# Jokaisella meistä on tarinansa

19.08.2015

Hyvä visuaalinen ilme kestää aikaa, koukuttaa yleisönsä (kohderyhmä) ja on myös uskottava. Aika kuitenkin kuluu ja yrityksen toimialakin saattaa hiukan muuttua matkan varrella. Silloin on tarpeen tarkastaa myös yritysilme ajan mukaiseksi. Vaikka logo tekeekin brändistä tunnistettavan ja edustaa sitä, on hyvä muistaa, että brändi ei rakennu pelkästään sen varaan. Yritysilmettä suunniteltaessa, määritellään myös värit, typografiikka (fontit), kuvamaailma, kuvitus ja ”tone of voice”, minkälaisella äänepainolla yritys viestii.

Yritysilmeen suunnittelua aloitettaessa, on ensi alkuun tutustuttava brändin strategiaan: millainen yritys on ja millaisia asiakkaan asiakkaat ovat, mikä kyseisessä yrityksessä on erityistä? Millainen mielikuva yrityksestä on tällä hetkellä ja toisaalta minkälaiset ovat heidän tulevaisuuden tavoitteet? Suunnittelutyön alkuvaiheessa on tärkeää selvittää asiakkaan markkinat ja katsoa miltä sen kilpailijat näyttävät: värit, typo, kuvat. Vasta sen jälkeen pystyy luomaan todella yksilöllisen ilmeen, joka erottuu omana yksilönään muusta massasta. Tärkeämpää kuin yksittäiset, pienet, hienot, elementit, on luoda yhtenäinen ja näyttävä kokonaisuus, joka puhuttelee asiakkaan kohderyhmää. Hyvän briiffin avulla, johon sekä asiakas että luovat ovat sitoutuneet, saadaan alkavalle suunnittelutyölle selkeät perusteet.

Yksinkertaisuus on usein kestävää ja tehokasta myös visuaalisissa asioissa. Niukka väriskaala, hienot yksityiskohdat ja laadukas typografia luovat ajattoman yhdistelmän, joka toimii pitkään. Yritysilme on tärkeää uudistaa suunnitelmallisesti ja varsinkin silloin, kun uudistus on iso ja näkyvä, sen julkaisu on tehtävä hallitusti. Brändin on näyttävä kaikissa kanavissa samanlaisena!

Suuri ilmeprojekti on hedelmällisin startata usean AD:n + COPY:n voimin: erilaiset näkökulmat/kädenjäljet ruokkivat toinen toisiaan ja asiakas saa useita erilaisia ilmevariaatioita. Valmis logo on aina uniikki, käsin piirretty ”kuva”, joka luovutetaan asiakkalle eri tiedostomuodoissaan. Logon yhteydessä laaditaan myös graafinen ohje eli käyttöohjeet uuden ilmeen käyttöön. Ilmettä uudistettaessa suunnitellaan samalla usein myös kaikki näkyvä materiaali, jossa yritysilme toistuu: lomakkeista työasuihin.

Monivuotinen asiakkaamme Vaasan ammattikorkeakoulu, tuttavallisemmin VAMK, on siitä erikoinen, että olemme päässeet uudistamaan heidän ilmeensä jo kaksi kertaa. VAMKin ilmeuudistuksessa suunnittelun lähtökohtana olivat markkinointi-ilmeen myötä tutuksi tullut kirjainyhdistelmä VAMK ja siinä käytetyt (toimivaksi todetut) värit. Ilmeen suunnittelu toteutettiin konseptisuunnittelun avulla, jolloin asiakas pääsi osalliseksi suunnitteluvaihetta kommentoimalla vaihtoehtoisia logoja. VAMKin uusi liiketunnus suunniteltiin Muotoilukeskus Muovan muotoilupäällikkö Satu Aaltosen ja AD Anu Valkaman C2 Advertising –yhteistyönä. Vaasan ammattikorkeakoulun VAMKin uusi liiketunnus julkaistiin 19.1.2015 pidetyssä kutsuvierastilaisuudessa. Osana ilmeen julkistusta vieraat pääsivät vilaukselta näkemään myös konsepteja, jotka jäivät toteutumatta. C2:n copywriter Hanna Sjöberg kirjoitti uudelle ilmeelle myös syntytarinan, joka toimii graafisen ohjeiston johdantona:

Olipa kerran korkeakoulu, jolla oli kahdet kasvot. Viralliset kasvot, jotka kertoivat perinteistä ja luottamuksesta sekä eloisat kasvot, joilla oli aina pilke silmäkulmassa. Kahden kasvon loukku aiheutti kuitenkin sen, ettei kukaan koskaan nähnyt korkeakoulua omana itsenään – jokainen vastaantulija sai aina vain vilauksen totuudesta.

Oli aika muuttua.

Korkeakoulu asetti molemmat kasvot eteensä ja alkoi hienovaraisesti rakentamaan niistä uutta ilmettä. Askel kerrallaan tutuista muodoista, kulmista ja mitoista muodostui kokonaisuus, jossa kaikkea oli sopivassa suhteessa – aivan kuten korkeakoulun arjessakin. Monia kieliä puhuvat huulet, uutta tietoa keräävät korvat, maailmaa avartavat silmät ja tulevaisuuden tuoksuja tunteva nenä. Uusi ilme pyrki ylös, ulos, maailmaan, mutta huolella rakennetun pohjan ansiosta kaikki uudet tuulet eivät päässeet viemään sitä mennessään.

Kun korkeakoulu katsoi peiliin, uusi ilme oli ystävällinen ja lempeä. Persoonalliset pyöristykset olivat kuin hymykuoppia, kun taas selkeät kulmat viestivät määrätietoisuudesta. Iloisten värien kirjo kertoi kaikista niistä yksilöistä, opettajista ja opiskelijoista, jotka kätkeytyivät korkeakoulun kasvojen taakse. Nyt kaikki vivahteet – energinen oranssi, pirteä pinkki, säntillinen sininen, periksi antamaton purppura ja ajaton musta – olivat kuin kasvon lihakset, jotka toivat yhteisvoimin hymyn korkeakoulun huulille.

”Kuka minä olen?” korkeakoulu kysyi uudelta peilikuvaltaan. Vastaus kuului: VAMK. Suuntaa näyttävä korkeakoulu, joka rakentaa innostavan ja kansainvälisen ympäristön yhteiselle, energiselle tulevaisuudelle.

 

vamk2