# Ilmiöt herättävät keskusteluun - sosiaalinen media vaatii reagointia

08.03.2015

Internet liikkuu nopeasti ja heijastelee maailman ilmiöitä tarkasti ja reaaliaikaisesti. Uusia aiheita ja ilmiöitä nousee jatkuvasti pinnalle, pudotakseen jälleen uusien tieltä. Nopean luonteensa lisäksi verkostomainen internet ja sosiaalinen media yhdistävät ihmisiä ja ideoita ennennäkemättömällä tavalla. Tämän seurauksena ideat leviävät, kasvavat ja muokkautuvat. Näin pienetkin puheenaiheet, ajatukset ja ideat oikein toteutettuna saattavat muuttua viraaleiksi ilmiöiksi ja lopulta jopa kansainvälisiksi puheenaiheiksi.

Tämä avaa myös markkinoijille mahdollisuuksia tuoda omaa ääntään kuuluviin ja osallistua pinnalla oleviin puheenaiheisiin. Suuret jokavuotiset tapahtumat, kuten Oscar-gaala ja Super Bowl herättävät kuluttajien ohella myös markkinoijat puhumaan tapahtumista, ja sisältömarkkinointia suunnitellaan tarkoin etukäteen tapahtumia varten. Mutta mitä tapahtuu kun yllättäviä ilmiöitä nousee mediassa lähes tyhjästä?

Toissa viikolla saimme todistaa ilmiötä #dressgate, jolta oli vaikea välttyä sosiaalisessa mediassa. Ilmiön huomioarvo oli niin suuri, että se sai myös brändit mukaan keskusteluun mekkojen väreistä. Osa muutti ilmiön suunnattomaksi kassavirraksi. Parhaat brändit reagoivatkin ympäröivään maailmaan nopeammin kuin muut: luovasti ja kohderyhmiä puhuttelevasti. Vaikuttavin reagointi ilmiöön tuli Etelä-Amerikan pelastusarmeijalta, joka keräsi mekkokohun voimin perheväkivallan vastaiselle kampanjalleen runsaasti näkyvyyttä kansainvälisesti.

Internetin nopealiikkeisyyden seurauksena sisältöjen relevanssi ei ole koskaan ollut tärkeämpää. Mikäli omat sisällöt pystyy sitomaan meneillä oleviin tapahtumiin, on omaa brändiä helpompi tuoda esille. Oikeassa paikassa, oikeaan aikaan tuotetut sisällöt puhuttavat, hauskuuttavat ja herättävät huomiota. Sisältö on kuningas, mutta relevanssi on maali, johon tähdätään.

Ota sinäkin sosiaalinen median haltuun ja hanki itsellesi Community Manager -tiimi, joka on valmis toimimaan brändisi ja yrityksesi puolesta kontekstista riippumatta. Toimintamme perustuu asiakkaidemme brändien vahvaan sisäistämiseen ja niiden kautta elämiseen. Sovittaessa voimme toimia myös nopeasti ja proaktiivisesti ottamaan haltuun someilmiöitä markkinointiisi soveltuen.