# Hakusanamainonnalla löydyt oikeissa hauissa

18.05.2015

Tärkeintä hakusanamainonnassa on oikeiden hakusanojen muodostamisen lisäksi, että mainokset vastaavat hakua sisällöltään. Se vaatii paljon pureutumista, pilkkomista ja kohdentamista.

1432189928821

Hakusanamainonta on yksi digitaalisen mainonnan parhaita peruspilareita. Sen avulla sivustosi näkyy haun ensimmäisinä hakukoneissa, kuten Googlessa.

Kysyttäessä keneltä tahansa mielipiteitä hakusanamainonnasta, sanotaan useimmiten, että mainokset ohitettaisiin. Fakta kuitenkin on, että jos mainos on hyvä ja osuva sitä klikataan. Siinä piileekin hakusanamainonnan juju. Se on erityisen tehokasta siksi, että se on reaktiivista eli asiakkaasi etsii tuotetta, palvelua tai jotain siihen liittyvää jo valmiiksi.

Kun hakusanamainonta tehdään hyvin mainos tulee näkyviin haun ensimmäiseksi joko sponsoroituna linkkinä tai haun viereen. Tärkeintä hakusanamainonnan tekemisessä onkin, että mainokset vastaavat hakua. Pari yleistä mainosta ei riitä, vaan pitää pureutua syvemmälle, jotta klikkejä saadaan aikaiseksi. Hakusanojen ja niitä vastaavien mainosten pilkkominen ja optimointi on homman idea. Tarkalla kohdentamisella ja puhuttelemisella hakusanamainonnasta tulee tehokasta.

Ainoastaan oikeat hakusanat auttavat – jos henkilö, joka etsii tietoa hakukoneista ei kirjoita oikeaa hakusanaa kenttään, sivusi jää huomaamatta. Tärkeää on miettiä pienimmätkin sanat, jotka viittaavat myytävään tai haluttuun tuotteeseen.

Kaikkia hakusanoja ei ole järkevää koostaa yhteen mainokseen, vaan ne tulee jakaa eri nippuihin. Asiakas klikkaa mainosta herkemmin kun haku vastaa sitä, mitä hän oikeasti etsii. Nippuihin jakaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että jos asiakas etsii tennareita, hän haluaa mainoksen tennareista – ei yleistä mainosta kengistä eikä mainosta esimerkiksi korkokengistä tai linkkiä vaateliikkeen etusivulle. Hyvä hakusanamainonta vaatii myös yrityksen sivuilta erilaisia ländereitä eli nettisivujenkin pitää pystyä vastaamaan hakua. Vaikka itse hakusanakampanja olisi kuinka hyvä tahansa, mutta ensimmäinen klikkaus ei vie oikealle sivulle, homma ei toimi. Asiakas ei jaksa klikkailla ja etsiä tarvitsemaansa tietoa.

Kampanjaa suunniteltaessa funtsitaankin tarkasti, että kaikki palaset loksahtavat varmasti kohdilleen.

Me olemme Google Partnereita ja teemme hakusanamainontaa jo monelle eri asiakkaalle, kuten esimerkiksi Vaasan Sähkölle ja Vaasan Seudun portaalille. Google Partner –kumppanit ovat Googlen sertifioimia digitaalisen markkinoinnin yrityksiä, jotka tuntevat Googlen tuotteet ja tietävät kuinka asiakas saa parhaan hyödyn irti verkkomainonnasta. Jos siis haluat oman yrityksesi erottuvan oikeissa hauissa, ota yhteyttä Mikkoon!