# Facebook päivitti promootiosääntöjään

25.09.2013

Facebook on päivittänyt tänään aamuyöstä Suomen aikaa promootiosääntöjään. Nyt monet jo luvatta yleisesti käytössä olleet kilpailumuodot ovat sallittuja.

Koko muutos Facebookin omin sanoin löytyy täältä. Tässä alla meidän tulkintaa ja kommentit muutokseen liittyen.

Päivittyneiden sääntöjen jälkeen kilpailuja voi tehdä neljällä eri tavalla:

– ”Tykkää kuvasta/tästä statuksesta ja olet mukana lottovoiton arvonnassa”
– ”Kommentoi tähän statukseen/kuvaan ja voit voittaa Aku Ankan vuosikerran”
– ”29.8. mennessä meille yksityisviestin laittaneiden kesken arvotaan 2kpl Kinocityn lippuja.”
– ”c2.fi -kuvakilpailun voittaa se kuva, joka kerää kampanjasivulla eniten tykkäyksiä”, eli like-nappulan hyödyntäminen erilaisena osallistumismuotona (äänestykset, websivusta tykänneet, jne).

Uudet muodot tuovat lisää mahdollisuuksia ja vapautta järjestäjille. Hyvä on kuitenkin muistaa, että kilpailun säännöt pitää olla selkeästi esillä kilpailun yhteydessä. Facebook ei myöskään edelleenkään ota vastuuta kilpailuista, joten se pitää mainita myös erikseen.

Helpotukset tuovat varmasti lisää näkyvyyttä helposti – siihen saakka kun kaikki hukkuvat taas Newsfeedin tulviessa. Tykkäys-/kommentointikilpailuilla on myös selvästi hankalampi saada sivuilleen näkyvyyden lisäksi uusia tykkääjiä – kaikki kun hoitavat kilpailun palkinnonkuvat silmissä vain nopeasti yhdellä klikkauksella alta. Muutokset tarjoavat myös helpotusta statuksissa palkitsemiseen – nyt sivut voivat ilmoittaa etukäteen, että parhaasta kommentista palkitaan joku päivän lopussa.

Pienellä virittelyllä niistä saa kuitenkin aika hyvin ja pitkäksikin aikaa käyttäjiä sitouttavia. Esimerkiksi statuksen (tai esimerkkinä/katalystinä toimivan kuvan) alle tehtävä kuvakommenttikilpailu – käyttäjät osallistuvat kilpailuun postaamalla kommenttiketjuun kuvia pelkän like -painalluksen tai ”Mukana, hep!” -kommentoinnin sijaan.

Jakaminen ei ole listassa sallittuna kilpailumuotona, joten se on edelleen kiellettyä. Käyttäjä, joka jakaa statuksen muttei kommentoi/tykkää (mikä onkaan kilpailuun laitettu sääntö ehto sitten) ei ole näin ollen ole mukana kilpailussa… Facebook ohjeissa on myös: ”As before, however, businesses cannot administer promotions on personal Timelines.” Jakaminen kun tavallaan vie statuksen käyttäjien omaan Timelineen, jossa ei saa käydä kilpailuita… Myös jakamisen pyytäminen on edelleen kiellettyä. Käyttäjät saavat tietty jakaa mitä haluavat, sitä ei vaan saa kytkeä kilpailuun.

 

Nyt syksyllä voidaan miettiä yhdessä uusien promootiosääntöjen muutosten sallimia juttuja tai miettiä mitä muuta voidaan tehdä Facebookissa. Meillä on tehty tämän vuoden aikana jo monia sisältösuunnitelmia. Niistä tulee ensi kuussa oma tajunnanvirtametodilla kirjoitettu bloginsa. Sisältösuunnitelman avulla tykkääjiä voidaan palvella parhaalla mahdollisella tavalla. Mitä suunnitelmallisempaa ja brändinmukaisempaa sisältöä on tarjolla, sen aktiivisempia tykkääjät ovat. Aktiiviset tykkääjät taas tuovat kaikille ei-mainostetuille sisällöille enemmän näkyvyyttä (aktiivisuus on iso osa FBn Edge Rank –algoritmia, koska se vaikuttaa laatupisteisiin…). Samoin aktiivinen porukka tarttuu helpommin tarjouksiin ja levittää hyvää sisältöä sekä viestiä yrityksestä eteenpäin.