# Facebook- ja Instagram-mainonta auttaa

23.03.2016

Mietitkö, miksi kannattaisi mainostaa Facebookissa ja Instagramissa? Me kerromme!

Facebook tarjoaa mielettömän hyvät ja kattavat kohdennusvaihtoehdot. Koska melko tuoretta Instagram-mainontaa hallitaan samalla alustalla kuin Facebookin mainontaa, siellä voidaan kohdentaa samoilla, monipuolisilla kohdennusperusteilla. Erilaisia kohdennusperusteita ovat esimerkiksi demograafiset ja käyttäytymiseen perustuvat tiedot. Mainontaa voidaan kohdentaa muun muassa ammatin tai työpaikan, kiinnostuksen kohteiden tai verkkosivuilla vierailujen perusteella. Retargetointi, eli mainonnan kohdentaminen tietyllä sivustolla vierailleille, on erittäin tehokasta.

Kohdennusperusteiden pohjalta luotuja yleisöjä voi myös monistaa. Silloin Facebook hakee mukaan potentiaalisesti samankaltaiset ihmiset kuin kohdeyleisöösi jo kuuluvat henkilöt. Heidän tavoittamisensa olisi muuten lähes mahdotonta. Monistetut yleisöt voivat olla esimerkiksi sivustasi tykkäävien tai verkkosivuillasi vierailleiden kaltaisia. Tällaiset yleisöt ovat erittäin kiinnostavia, sillä ne toimivat todennäköisesti samoin kuin asiakkaasi tai tykkääjäsi. Facebook- ja Instagram-mainonnan hinta-laatusuhde on usein lyömätön verrattuna moneen muuhun digitaaliseen kanavaan. Kanavavalinta ”Instagram ja Facebook” ei tarkoita vain kahta vaihtoehtoa, vaan mainos- ja kohdennusvaihtoehtoja on loputtomasti. Jokaiselle tavoitteelle löytyy oma mainosratkaisunsa.

Onko sinulla hyvä asiakasrekisteri? Loistavaa. Voit hyödyntää sitä Facebook- ja Instagram-mainonnan kohdentamiseen. Kohdentamalla mainontaa asiakasrekisteristä löytyvien tietojen, kuten sähköpostin tai puhelinnumeron, perusteella saat halutun kohderyhmäsi tehokkaasti kiinni. Mikä parasta, nämä tiedot ovat usein sellaisia, jotka pysyvät samoina kanavasta ja tilanteesta toiseen.

Teimme VAMKille hakuajaksi karusellimainoksia, joiden kuvia Facebook näyttää vaihtelevasti kohdeyleisön perusteella. Se pyrkii muokkaamaan mainontaa koko ajan kohderyhmälle paremmaksi ja osuvammaksi. Siksi sen kannattaa näyttää sinulle sellaisia mainoksia ja kuvia, jollaisia sinä tai kaltaisesi olette aiemmin katsoneet. Vaasan yliopistolle puolestaan olemme tehneet hakuvideoita, jotka ovat tavoittaneet halutun kohderyhmän erinomaisesti. Facebook on viisas: se näyttää videoita kohderyhmälle sellaisina hetkinä, kun sillä on aikaa ja intoa niitä katsoa. Näin videoiden läpikatselumääräkin on suurempi kuin silloin, jos niitä näytettäisiin vain kiireessä feediään selaaville.

Jos teet hyvää sisältöä, mainontaan kannattaa panostaa. Orgaanisesti, eli ilman mainosrahaa, sisältö ei leviä. Hyvää sisältöä ei kannata hukata siksi, ettei sen mainostamisesta viitsi maksaa. Me osaamme hyödyntää mainontaa onnistuneesti. Jos tahdot tavoittaa kohderyhmäsi Facebookissa ja Instagramissa mainonnalla, soita meille. Autamme sinua tunnistamaan, löytämään ja tavoittamaan ihmiset, joille tahdot puhua.

 

–Mikko