# Et välttämättä tee väärin nyt, mutta voit tehdä sen myös paremmin

02.06.2015

Markkinoinnin uudistaminen

Ennen kesälomaa ja sen aikana kannattaa pohdiskella kriittisesti omaa markkinointia. Tekee kaikille hyvää välillä funtsia, että toiminta ja annettu mielikuva vastaa sitä mitä ollaan. Voi olla, että tiedät tarkasti mitä teet ja kuinka sen teet, mutta pohdi, kerrotko samaa stooria selvästi myös muille.

Hyväkin brändi tarvitsee joskus muutoksia ja toimivakin markkinointi kannattaa joskus päivittää. Mieti, ketä tavoitellaan, mistä kohderyhmän löytää ja mistä se oikeasti tykkää? Mitä asiakas ajattelee tuotteestasi, yrityksestäsi ja palvelustasi?

Toimiva markkinointi on tavoitteellista, kiinnostavaa, innostavaa ja sitouttavaa. Markkinointi kannattaa siirtää yksittäisistä lähdöistä suunnitelmallisiin kokonaisuuksiin. Kun tiedät mitä yleisösi ajattelee, voit puhutella sitä kiinnostavalla sisällöllä.

Uudistuminen tarjoaa mahdollisuuden herättää halutunlaisia tunteita, houkuttaa asiakkaitasi ajattelemaan uudessa valossa ja koukuttaa entistä tehokkaammin sisältöjesi pariin. Sisältöjen ajatteleminen auttaa pitkäjänteistä suunnittelua. Toiminta on kuitenkin jatkuvaa ja harva brändi enää onnistuu kohtaamaan koko yleisönsä kerralla, yhdellä mainoksella. Sisältöjen avulla pääset jatkuvasti puhuttelemaan yleisöäsi.

Toimiva markkinointi tarvitsee selvät tavoitteet. Pitkään samalla suunnitelmalla toimiessa voi helposti lipsua omista, hyvistäkin tavoitteista, pikkuhiljaa ohi. Toisaalta tavoitteita on hyvä myös päivittää tahtotilaasi. Pitämällä tavoitteen kokoajan mielessä saat tehtyä parempia ratkaisuja. Tärkeintä on pyrkiä jatkuvasti aiheuttamaan kaikella markkinoinnillasi kohdeyleisössäsi toimintaa. Toiminnan luomisen on oltava kaiken toimintasi perimmäinen tavoite. Se voi olla ostopäätöksen tekeminen tai vaikka vain ostopäätökseen vaikuttaminen pääsemällä yleisön ajatuksiin.

Jos nyt aloittaa, voi vielä päästä kesäkuntoon. Tai ainakin trimmaamaan ajatuksensa valmiiksi syksylle.