# B2B-markkinointi on ensisijaisesti palvelua

14.01.2016

Varustelekan Valtteri Lindholm kiteytti Talouselämän artikkelissa hyvin palvelun tärkeyden markkinoinnissa jotenkin näin: ”Suomalaisten nettikauppojen keskimääräinen lähetysaika on jotain kahdeksan päivää, siellä ei viitsitä pistää tilauksia aiemmin eteenpäin. Mitä järkeä on maksaa näkyvyydestä samalla, kun kusee markkinoinnin sillä, että oma toiminta on paskaa.”

Markkinointia voi siis tehdä vaikka kuinka suurella rahalla, mutta tulokset ovat aina vain lyhytaikaisia, jos palvelu ei toimi. ROI on huono jipoista ja jättibuduista huolimatta.

Markkinoinnin kehittäminen alkaa siis aina oman toiminnan kehittämisestä – asiakas keskiössä. Tehdään asiat niin hyvin ja nopeasti kuin pystytään, koko ajan nöyrästi oppien. Hyvä palvelu voi pitää sisällään kyvyn keskustella asiakkaan kanssa ja kaivaa hänen tarpeitaan esiin. Se voi olla myös asiakkaan opastamista ja auttamista tai tuotteen ja palvelun ominaisuuksista kertomista. Tärkeää on se, että palveluja osataan tarjota oikeaan aikaan. Kannattaa myös muistaa, että kerran kieltäytynyt asiakas ei ole menetetty asiakas. Voihan olla, että tarjoamasi palvelu tai tuote ei vain ollut oikea tietyllä hetkellä. Joskus parasta markkinointia on tökätä leuka rintaan niin, että sattuu ja pyytää asiakkaalta nöyrästi anteeksi. Asiakasta on palveltava niin hyvin, että hän muistaa yrityksesi, kun ensi kerran tarvitsee vastaavia tuotteita tai palveluita.

Ehkä pitäisi siis miettiä: Missä olemme hyviä? Mitä asiakkaamme oikeasti haluaa? Missä meidän pitää kehittyä ja miten? Mitä meillä on tarjottavanamme ja miten palvelemme asiakastamme hänen pyytämättään?

Kun yrityksesi osaaminen on tiedossa, on aika kertoa siitä muillekin. Ei kuitenkaan auta, että toitotat yrityksesi osaamista samalla lailla kaikille. Siksi kannattaakin astua asiakkaan kenkiin ja kertoa asia heidän näkökulmastaan ja tarpeita täyttäen – palvellen. Markkinointiviestinnällä voidaan rakentaa tunnettuutta, mutta ostopäätöksiä ei synny ilman hyvää palvelua, asiakkaan toimialan ja tarpeiden ymmärtämistä sekä läsnäoloa.

Hyvin hoidetun B2B-markkinoinnin tuloksena syntyy parhaimmillaan pitkäaikaisia asiakkuuksia. Oleellista onkin täyttää ne lupaukset, joita annoit, kun halusit herättää asiakkaasi mielenkiinnon. Tällöin seurauksena saattaa olla partneruutta ja sitoutumista. Ja hyvää ROIta.

-Tuukka