# Astu lähemmäksi asiakasta - Miksi B2B-yrityksen kannattaa panostaa sosiaaliseen mediaan?

04.02.2015

Digitalisaation seurauksena vuorovaikutus, asiakaspalvelu ja asiakaskokemus tapahtuvat lähes poikkeuksetta ensin sisältöjen ympärillä. Tämän vuoksi on etu, mikäli yritys on jo entuudestaan tunnettu ennen mahdollista ostotapahtumaa, mikä vähentää totuuden hetkellä asiakkaan epäröintiä. B2B-puolella tuotteet ja palvelut ovat tyypillisesti suuria investointeja eivätkä niinkään, kuten kuluttajapuolella, hetken mielijohteesta johtuvia impulssiostoksia. Tämän vuoksi yritysten tulee keskittyä pitkän tähtäimen tarinankerrontaan huomiohakuisen suosion tavoittelun sijaan.

Luottamus on erityisen tärkeää B2B-markkinoilla. Sisältöjen avulla yritykset pystyvät rakentamaan luottamusta nykyisiin ja potentiaalisiin asiakkaisiin sekä vahvistamaan yrityksen brändiä. Perinteisesti B2B-yritykset on nähty kasvottomina ja kaukaisina johtuen jäykästä ja persoonattomasta viestinnästä, mikä on jättänyt harmaan alueen asiakkaan ja etenkin suuren yleisön ja yrityksen välille. On kuitenkin muistettava, että myös B2B-kaupassa asiakkaana on kuitenkin aina lopulta ihminen tai joukko ihmisiä.

Sosiaalinen media ja persoonallinen tarinankerronta, joka tapahtuu yrityksen sisältäpäin henkilöiden ja yritystarinoiden kautta ovat mahdollisuus tuoda yritys hieman lähemmäksi potentiaalista asiakasta. Hyvät tarinat vetoavat ihmisiin alasta ja markkinasta riippumatta. Volvo Trucks, Maersk Line ja General Electric ovat loistavia esimerkkejä siitä, miten B2B-yritys pystyy persoonallisella ja viihdyttävällä otteella herättämään huomiota kuluttajapuolella asti. Sisältöjen fokus pysyy kuitenkin koko ajan yritysten ydintoiminnon ympärillä, mikä on sisältömarkkinoinnin ydintä: viihdyttää ja palvella.

Seuraavassa blogipostauksessa tarkastelemme näiden yritysten sisällöntuotantoa ja tuomme esiin, miten myös B2B-puolella voi toimia tavoitteellisesti ja kohderyhmiä kiinnostavalla tavalla.