# 5 vinkkiä verkkokauppiaalle

27.04.2016

Mikko Vartiainen

Kun perustaa verkkokaupan, kilpailee yhtäkkiä koko internetin kanssa. Tärkeintä on löytää oma asiakaskuntansa ja palvella heitä hyvin. Poimi tämän blogin alusta viisi pikavinkkiä tai jatka lukemista ja opi miten verkkokauppaa kannattaa rakentaa sekä markkinoida.

HYVÄN VERKKOKAUPAN TUNNUSMERKIT:

  1. Responsiivinen – suunnittele käyttökokemus mobiili edellä
  2. Selkeä – helppo navigoida ja ylläpitää, luonnollinen osa mahdollisia websivuja
  3. Käyttäjäystävällinen – nopea, helppo ja turvallinen osto- ja maksuprosessi
  4. Hakukoneoptimoitu – helppo löytää
  5. Globaali jo syntyessään, ainakin varttuessaan – kieliversiot, global shipping ja eri valuutat

 

Kivijalasta verkkokauppaan

Kivijalassa asiakas voi napata haluamansa tavaran heti hyllystä. Hyvä myyjä antaa lisäarvoa suosittelemalla tuotteita ja kertomalla niiden ominaisuuksista. Verkkokaupassa pelataan vähän suuremmilla panoksilla, koska tuotteen näkee vasta kotona. Asiakkaan pitää turvautua verkkokaupassa ilmoitettuihin tietoihin ja/tai muiden käyttäjien kokemuksiin. Sen sijaan valikoima voi olla paljon laajempi, koska kivijalan liiketila on rajoitettu. Lisäksi kauppa on auki 24/7.

Verkkokaupassa on erittäin tärkeää panostaa tuotekuvauksiin ja auttaa asiakasta hahmottamaan lopputuote mahdollisimman hyvin. Pyri olemaan netin nopein ja luotettavin. Kun verkkokaupastasi tulee SE paikka jonne mennään etsimään tiettyjä tuotteita tai tekemään ikkunaostoksia, joudut harvemmin taistelemaan asiakkaista hintavertailuissa.

Konversio edellä

Hyvä, nopea ja luotettava verkkokauppa löytää pian uskollisen asiakaskunnan, joka vie sanaa eteenpäin. Markkinointivastuuta ei kuitenkaan kannata heittää täysin huhujen hartioille. Verkkokauppaa kannattaa mainostaa siellä, missä asiakkaat jo ovat, eli netissä.

Fiksu verkkokauppias laskee mainosrahan jokaiseen kauppaan – silloin se myös maksaa itsensä jatkuvasti takaisin. Suunnittele mainonta konversio edellä ja ota tavoitteeksi, että kauppaan itsensä klikannut asiakas poistuu ostoskorin kautta.

Seuraavat mainosmuodot ovat erityisen toimivia verkkokaupoille:

HAKUSANAMAINONTA. Panosta hyvään, tavallisimpiin hakusanoihin perustuvaan sisältöön. Korosta tuoteryhmiä, tuotemerkkejä ja yksittäisiä tuotteita. Seuraa myös jatkuvasti mikä toimii ja mikä ei.

DISPLAY. Analysoi verkkokaupan asiakasvirtaa ja tunnista ostovoimaiset yksilöt. Näiden ihmisten avulla voit löytää myös muita aihepiiristä kiinnostuneita. Hot tip: ota avuksi Google Trends.

RETARGETOINTI. Pidä tuotteet kuluttajan mielessä mainonnan avulla. Seuraa niitä, jotka jättivät jostain syystä ostoprosessin kesken tai tyytyivät katselemaan. Houkuttele heitä takaisin esimerkiksi alennuskoodeilla. Yhdistä tähän (kanta)asiakkaiden sähköpostiosoitteet, niin potentiaalisten asiakkaiden piiri laajenee nopeasti. Hot tip: tutustu Facebookin Lookalike Audience -työkaluun.

Lisäksi verkkokauppiaan kannattaa tietenkin olla läsnä maksuvaiheessa ja suositella niin sanottuja heräteostoksia, joita on helppo napata mukaan koriin. Tämä on myös hyvä hetki tarjota erikoisdiilejä, jotka kannustavat ostamaan vielä jotain – esimerkiksi lupaamalla ilmaisen toimituksen tietyn summan jälkeen.

Lisämyyntiä sisältömarkkinoinnilla

Verkkokauppa ei saa jäädä pelkäksi push-ilmiöksi, joka tunkee mainontaa ihmisten kurkusta. Myyntiä on mahdollista tehdä myös hyvän sisällön avulla. Kun saa asiakkaan näyttämään hyvältä, hän ostaa mielellään lisää. Kun asiakkaalle opettaa jotain, hän saa hyvän syyn ostaa tuntemattoman tuotteen. Siksi on tärkeää olla tietoinen trendeistä ja tunnistaa asiakkaiden tarpeet. Verkkokauppaa voi mainostaa myös kivijalassa, esimerkiksi korostamalla verkkokaupan suosituimpia tuotteita.

Tämä ei jää tähän

Kun asiakas on ostanut kerran, hän voi ostaa toisenkin kerran. Verkkokauppiaan ei kannata ajatella, että kynä tippuu, kun tilaus on postitettu. Pyydä asiakkaalta tuotearvostelua tai lähetä alennuskoodi, joka käy seuraavan tilauksen yhteydessä.

Mietitkö webshopin perustamista tai kaipaako nykyinen kauppasi kehitystä? Sisältömarkkinointi, ostopolun selkeyttäminen, houkuttelevan ilmeen suunnittelu, uudenlaisten tuotekuvausten ideointi tai kaupaksi konvertoituva mainonta ovat vain pari asiaa, joissa voimme olla avuksi. Jos et ihan tiedä mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, voimme aloittaa yhteisestä sparrailusta.

Nähdään internetissä!

– Mikko