# Inspiraatiota ilmeeseen pyörämatkalta ja museoista

15.09.2016

Ilmeen suunnittelu vaatii yrittämistä ja erehdystä, käsin luonnostelua, hienosäätöä ja lukemattomia variaatioita ennen valmista lopputulosta. Syy ilmeen uudistukseen voi olla esimerkiksi se, että ajan henki vaatii ilmeen tarkastelua ja tuomista tähän päivään. Jos ilme on aikoinaan tehty kovin trendikkäitä muotoja noudattaen, se myös vanhenee nopeasti. Ilmeuudistukselle määritelty tavoite ohjaa suunnittelutyötä. Yritys voi olla pieni, mutta haluta näyttää visuaalisin keinoin suuremmalta. Myös yritysfuusiot, uusi tytäryhtiö tai tuotemerkki vaativat uutta visuaalista ilmettä. Moni haluaa päivittää logon uudelle vuosikymmenelle.

Yrityksen ilmeen tulee erottua kilpailijoistaan. On myös mietittävä yrityksen kohderyhmää ja sitä, kuinka ilme saadaan juuri sille houkuttelevaksi. AD:n pitää unohtaa omat mieltymyksensä ja asettua asiakkaan ja hänen asiakkaansa asemaan.

Liiketunnusta suunniteltaessa tulee mukaan paljon erilaisia ilmeen sovelluksia, jotka myös osaltaan vaativat päivittämistä. Hyvä logo toimii eri kokoisena, useissa paikoissa ja eri tekniikoilla toistettuna: kynän varteen painettuna, paitaan brodeerattuna, valomainoksena tehtaan katolla. Hyvä logo säilyttää värityksensä sekä painettuna että sähköisenä. Se perustuu aina laadukkaaseen typografiaan. Videoita, webbiä ja erilaisia sovelluksia varten logo tulee suunnitella paitsi staattisesti tasapainoisena kokonaisuutena, myös animoituna, henkiin herätettynä. Videon myötä mukaan tulee myös ääni ja kysymys siitä, miltä juuri tämä brändi kuulostaa?

Saan inspiraatiota kaikesta, mitä vastaan tulee: pyörämatkan varrelta, tv-mainoksista, sarjoista ja tunnareista, valokuvista, ruokapakkauksista, matkoilta ja museoista. Oivana inspiraation lähteenä toimii myös Pinterest, joka on tulvillaan hienoa materiaalia logoista pakkauksiin.

 

– Anu, AD